Tristar łagodny dla piratów drogowych. Działać ma tylko kilka kamer

20140926 103244

Coraz bliżej pełnego uruchomienia inteligentnego systemu kierowania ruchem Tristar w Trójmieście. Drogowcy przyznają, że program jest gotowy niemal w stu procentach. Okazuje się jednak, że system nie będzie aż tak surowy dla kierowców, jak początkowo planowano. Drogowcy przyznali właśnie, że spośród planowanych ponad sześćdziesięciu fotoradarów i rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle od grudnia aktywnych będzie tylko kilka. Jak mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych, tylko na tyle analizując bezpieczeństwo na skrzyżowaniach zgodził się Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

W Gdyni rejestrujących wykroczenia kamer miało być 18, między innymi na skrzyżowaniach ulicy Morskiej z Kcyńską, Kartuską, Chylońską i Warszawską. Do tego kolejne przy alei Zwycięstwa u zbiegu z Redłowską, Wielkopolską, Przebendowskich i Spółdzielczą. Póki co urządzenia będą uruchomione na skrzyżowaniach ulicy Morskiej z Trasą Kwiatkowskiego i Obwodnicą Trójmiasta.

W Sopocie mają działać tylko u zbiegu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami będzie natomiast działał odcinkowy pomiar prędkości: na ulicach Słowackiego w Gdańsku i Wielkopolskiej w Gdyni.

Jak mówią drogowcy działające kamery będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Rejestratory na innych skrzyżowaniach są gotowe do pracy ale będą mogły być włączone dopiero po po przeprowadzeniu analizy bezpieczeństwa i akceptacji GITD.

System Tristar ma w pełni ruszyć od grudnia. Kamery będą śledziły i analizowały ruch na 150 skrzyżowaniach, dzięki temu czas przejazdu ma się skrócić o co najmniej 5 procent. Programiści pracują jeszcze nad zieloną falą dla komunikacji miejskiej. Sygnalizacja ma wykrywać, czy zbliża się do niej opóźniony tramwaj i w miarę możliwości wydłużać zielone światło, by umożliwić mu przejazd.
Tristar to zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i o 20 procent (planowane) skracać czas przejazdu. Prace nad jego uruchomieniem trwają od 2006 roku. Projekt został opracowany przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych. W ramach systemu stanie ponad 100 fotoradarów i kamer. W pierwszym etapie system wdrożony zostanie na głównej trasie i najważniejszych skrzyżowaniach Trójmiasta. Później będzie montowany na kolejnych skrzyżowaniach i obwodnicy Trójmiasta.

seb/mat

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj