Nauka, rozrywka i nowe technologie. IPN przygotował pilotażowy program dla uczniów

(Fot. Radio Gdańsk/Marta Włodarczyk)

„Mobilne skrzynie z immersyjną edukacją historyczną” – taką nazwę nosi pilotażowy program Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. W tytułowych skrzyniach jest umieszczony sprzęt – to nie tylko komputer, ale również okulary służące do poruszania się po wirtualnej rzeczywistości. Ich zadaniem jest umożliwienie młodzieży edukacji o historii poprzez zabawę.

W każdej ze skrzyń znajdziemy: komputer gamingowy, ekran, gogle do wirtualnej rzeczywistości (VR) Meta Oculus Quest II oraz akcesoria niezbędne do ich obsługi. Sprzęt ma umożliwić zapoznanie się z wgranymi do niego immersyjnymi projektami edukacyjnymi stworzonymi przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. Należą do nich: „Gra Szyfrów” , „Lotnicy” , „Warsaw Rising” , „Świadectwo poMOCY” i „Szybowcowa ’87” .

ZACHĘCIĆ MŁODZIEŻ DO POZNAWANIA HISTORII

Jak podkreśla Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej, pomysł utworzenia edukacyjnych skrzyń ma stanowić bodziec, który zachęci młodzież do poznania historii własnego kraju.

– Tworząc tego typu projekty wykorzystujące nowe technologie, chcemy również odpowiedzialnie podejść do dystrybucji i zapewnić edukatorom najlepsze narzędzia do realizacji immersyjnych lekcji historii. Dzięki tym skrzyniom tak się stanie: można wziąć je do samochodu czy samolotu i przeprowadzić lekcje niemal w każdym miejscu – wyjaśnia.

(Fot. Radio Gdańsk/Marta Włodarczyk)

– Po dwóch latach jesteśmy w stanie powiedzieć, co wynika z przeprowadzonych badań. Na ich podstawie powstał raport, z którego wynika, że 77 proc. badanych chce znać historię swojego kraju, a nauczyciele potrzebują do tego narzędzi. Wiemy, że połączenie nowych technologii i tradycyjnych metod nauczania jest najlepszą metodą na to, żeby nauczyć się historii i innych przedmiotów – tłumaczy.

WIEDZA NIE TYLKO PODRĘCZNIKOWA

Jak podkreśla dr Marek Szymaniak, dyrektor oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Gdańsku, projekt ma zwrócić uwagę na istotne wydarzenia z najnowszej historii Polski. Wiedza podręcznikowa nie zawsze jest rozumiana przez młodzież, dlatego twórcy zdecydowali się na wybór ścieżki doskonale znanej młodym ludziom.

– Chcąc mówić do młodszego pokolenia osób, które zapoznają się z historią Polski, trzeba zwracać się do nich językiem, który doskonale rozumieją i który jest obecny w ich życiu na co dzień. Stąd chęć zaangażowania Instytutu Pamięci Narodowej w obszar immersyjnej edukacji historycznej, która łączy treści historyczne, jak powstanie warszawskie, „Solidarność”, czy wojna polsko-bolszewicka, z przekazem, który ma charakter elektroniczny i jest zagłębiony w świat komputerowy – wyjaśnia.

(Fot. Radio Gdańsk/Marta Włodarczyk)

– Przez ten projekt edukatorzy Instytutu Pamięci Narodowej mogą przeprowadzać lekcje historyczne. Dzięki skrzyniom zapewniony zostanie dostęp do materiałów edukacyjnych. Trzeba znaleźć odpowiednie środki dotarcia do młodzieży. To innowacyjne, nowoczesne metody, które pozwalają nam mówić językiem młodych ludzi i dotrzeć do nich – tłumaczy Mateusz Kotecki, dyrektor Biura Kadr Instytutu Pamięci Narodowej.

UCZNIOWIE MÓWIĄ „TAK”

Zapytani przez nas uczniowie popierają inicjatywę utworzenia edukacyjnych skrzyń. Jak tłumaczą, nauka poprzez zabawę jest nie tylko frajdą, ale także umożliwia szybsze przyswajanie wiedzy.

– To ciekawe doświadczenia. Strzelając do samolotów, grając, uczyłem się historii. To fajne doświadczenie i dobrze, że takie rzeczy powstają – przyznaje jeden z uczniów.

– Nie lubię uczyć się z książek, bo to monotonne. Wolę gry i filmy, bo wtedy o wiele szybciej zapamiętuję – wyjaśnia inna uczennica.

Do projektów zostały dołączone scenariusze lekcji dla nauczycieli, które można pobrać dzięki specjalnemu kodowi QR. Skrzynie do dyspozycji dla wszystkich szkół będą dostępne w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej w Gdańsku przez pierwsze dwa tygodnie marca.

Marta Włodarczyk/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj