Przyszłość komunikacji publicznej na Pomorzu. Debata wyborcza kandydatów do sejmiku województwa

(Fot. Radio Gdańsk)

W Radiu Gdańsk odbyła się ostatnia z wyborczych debat przed niedzielnymi wyborami samorządowymi. O pomysły na przyszłość województwa zapytaliśmy kandydatów do Sejmiku Województwa Pomorskiego: Ewę Graczyk (KKW Lewica), Grzegorza Gołofita (KW Stowarzyszenie Bezpartyjni Samorządowcy), Krzysztofa Trawickiego (KKW Trzecia Droga Polska 2050 Szymona Hołowni PSL), Piotra Karczewskiego (KW PiS), Dariusza Męczykowskiego (KW Stowarzyszenia „Samorządne Pomorze”), Krzysztofa Szymańskiego (KWW Konfederacja i Bezpartyjni Samorządowcy) oraz Marcina Skwierawskiego (KKW KO).

Debatę poprowadziła Joanna Stankiewicz. Kandydaci zostali poproszeni o opinie na temat komunikacji publicznej.

– W kontekście komunikacji należy zwrócić baczną uwagę na ochronę wolności i praw kierowców przed ograniczeniami i zakazami płynącymi z Zielonego Ładu, pakietu klimatycznego, Fit for 55 i wszelkich dyrektyw unijnych, i to jest coś, co warto zastrzec. Na Pomorzu mamy Pomorską Kolej Metropolitalną i jak najbardziej zasługuje ona na pochwałę. Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia, wiele możliwych kierunków i otwartych drzwi; mówimy tutaj o rozpoczęciu pewnych inwestycji, budowie albo reaktywacji jakichś linii albo wzmocnieniu oferty na takich odcinkach, jak Kartuzy-Sierakowice-Kościerzyna-Lipusz-Bytów – wskazywał Krzysztof Szymański.

–  Jestem wielką wielbicielką transportu zbiorowego publicznego i uważam, że jest on niezwykle ważny. Za ogromny sukces uważam przede wszystkim powstanie PKM-ki; to wielki sukces i coś, co absolutnie trzeba rozwijać dalej. Co do rzeczy, które trzeba, jak sądzę, wprowadzać z wielką energią, to oczywiście rzeczą, która domaga się uporządkowania, jest wprowadzenie jednego biletu na wszystkie środki komunikacji w całym województwie, a przynajmniej na terenie metropolii – odpowiedziała z kolei Ewa Graczyk.

–  Pomorze jest regionem, którego mieszkańcy najczęściej korzystają z komunikacji zbiorowej. Samorząd województwa odpowiada za przewozy regionalne. Do samorządu należy Pomorska Kolej Metropolitalna, która powinna być modernizowana i rozbudowywana; powinna dotrzeć do mojego Kociewia, być rozbudowywana w tym kierunku. To oznaczałoby też, że mieszkańcy Kociewia mieliby możliwość łatwiejszego dotarcia do szkoły czy pracy. Bardzo istotna jest też koncepcja dalszej rozbudowy i funkcjonowania tak zwanych nowoczesnych węzłów przesiadkowych z parkingami – sugerował zaś Krzysztof Trawicki.

– Należy podkreślić, że problemy z komunikacją zbiorową będą mocno różniły się w metropolii i poza nią. Problemy te mogą się różnić w konkretnej gminie czy powiecie, na przykład mieszkańcy z moich powiatów: kartuskiego, kościerskiego, starogardzkiego i części gdańskiego mają duży problem z dostępnością komunikacji zbiorowej, zwłaszcza mieszkańcy mniejszych miejscowości i wsi, gdzie jest to element wykluczenia społecznego – twierdził Dariusz Męczykowski.

– Jeśli chodzi o dostępność transportu i wykluczenie transportowe, mamy dobre wzorce. W Polsce to Koleje Dolnośląskie, gdzie działa to dużo sprawniej niż na Pomorzu. Jest bardzo fajny pomysł integracji autobusów, które należą do kolei; autobusy i pociągi funkcjonowałyby na podstawie jednego rozkładu jazdy. Jest możliwość, żeby rozwiązanie problemu komunikacyjnego rozwiązało nam wiele innych spraw, na przykład kwestię uzyskania nowych terenów pod zabudowę dla mieszkańców i przedsiębiorców – zauważał Grzegorz Gołofit.

– Komunikacja publiczna to wyzwanie we współczesnym świecie. Nie da się podjąć go bez szyny, bez kolei. Jako Koalicja Obywatelska i samorząd województwa pomorskiego mamy w tym osiągnięcie. Jako jedyny samorząd od czasu II wojny światowej wybudowaliśmy Pomorską Kolej Metropolitalną, ale mamy też ambitne plany. Już dzisiaj chcemy wybudować we współpracy z miastem Gdańskiem odnogę PKM-ki w stronę Gdańska Południa; jest to o tyle istotne, że będzie to tak naprawdę wyprowadzenie kolei w kierunku Żukowa, Pruszcza Gdańskiego, Starogardu, Kowal. Docelowo muszą też być rozbudowane węzły przesiadkowe – zaznaczał Marcin Skwierawski.

–  Coraz większa świadomość na temat zanieczyszczeń, a co za tym idzie, naszego zdrowia, sprawia, że przyszłość transportu publicznego wygląda obiecująco. Ten transport publiczny musi być jednak dostępny, bezpieczny i tani; musi być realną alternatywą dla wygody korzystania z samochodu. Jeżeli chodzi o wykluczenia, to nasza zachodnia część województwa pomorskiego jest wykluczona pod względem dostępu do kolei; mam na myśli połączenia Kościerzyna-Bytów czy Sierakowice-Kartuzy-Lębork. Wiem, że obecnie trwają prace, są przygotowywane projekty i mam nadzieję, że znajdą się pieniądze, czy to z KPO, czy z Funduszy Europejskich, na realizację tych połączeń – mówił Piotr Karczewski.

(Fot. Radio Gdańsk)

Kandydaci tradycyjnie zostali też poproszeni o powiedzenie kilku słów od siebie.

– Konfederacja i Bezpartyjni Samorządowcy idą do tych wyborów samorządowych z hasłami wolności i bezpieczeństwa. Mówienie o sprawach unijnych w kampanii samorządowej mogłoby wydawać się trochę dziwne, ale proszę mi wierzyć, że pomysły Zielonego Ładu, pakietu klimatycznego i innych ekoszaleństw coraz bardziej wpływają na nasze życie codzienne, a samorządy z racji tego, że są, niestety, przekupywane przez unijne programy operacyjne, wdrażają rozwiązania, które zagrażają naszym wolnościom, dlatego Konfederacja opowiada się za tym, że własny dom jest nasza wolnością, naszym bezpieczeństwem, naszą twierdzą. Nie można zakazać samochodów; to nasza wolność do przemieszczania się – oceniał Krzysztof Szymański.

– Ewa Graczyk: Mam serce po lewej stronie i uważam, że trzeba budować bardziej społeczne i sprawiedliwe Pomorze. Uważam, że potrzebna jest pewna korekta dotychczasowego kształtu, który ma także nasz rejon po transformacji lat 90. Myślę, że trzeba bardzo elastycznie wypróbowywać i próbować korygować pewien aspołeczny kierunek, który przybrały różne struktury społeczne i gospodarcze, także na Pomorzu i w Polsce – wskazywała Ewa Graczyk.

– Moja wieloletnia działalność w Pomorskim Związku Gmin i jako wicemarszałka województwa pomorskiego pozwoliła mi poznać wszystkie samorządy województwa pomorskiego, ich problemy i bolączki. Szczególnie bliskie są mi problemy i sprawy, które dotykają was w obszarach: poprawy komunikacji i połączeń z metropolią trójmiejską, rozbudowy i poprawy stanu dróg, jakości i dostępu do usług medycznych i opieki medycznej. Znając państwa problemy jako radny sejmiku województwa pomorskiego, mogę uczestniczyć w ich rozwiązywaniu, między innymi poprzez Fundusze Europejskie, które będą do dyspozycji w Samorządzie Województwa Pomorskiego – podkreślał Krzysztof Trawicki.

– Samorządność to możliwość działania i słuchanie lokalnej społeczności. Jako polityk działający od początku zmian społecznych w wolnej Polsce na rzecz pomorskiej wspólnoty nie ustaję w staraniach o przywrócenie fundamentów funkcjonowania samorządów w naszym regionie. Od kilku lat z niepokojem obserwuję procesy zmierzające do wprowadzenia w Polsce modelu państwa scentralizowanego. Niewiele się robi, żeby prowadzić realne konsultacje – twierdził z kolei Dariusz Męczykowski.

– Bezpartyjni Samorządowcy mają jasną wizję Pomorza, które może być i będzie najlepszym miejscem do życia i jeśli chodzi o prowadzenie firmy w Europie, najbezpieczniejszym miejscem; taki mamy cel i wizję. Pod kątem realizacji tej wizji musimy znaleźć odpowiednie narzędzia, wykorzystać potencjał świetnych ludzi, specjalistów, ekspertów, inżynierów, mieszkańców, rolników; wszystkich musimy wziąć na pokład, żebyśmy żyli w dobrym i bezpiecznym miejscu – zachęcał Grzegorz Gołofit.

Marcin Skwierawski: 15 października zrobiliśmy pierwszy krok; w najbliższą niedzielę postawmy kropkę nad i. Najbliższe wybory to tak naprawdę druga tura wyborów z 15 października. Szanowni państwo, Pomorzanie, głosujcie na kandydatów Koalicji Obywatelskiej. Jesteśmy ekipą sprawdzonych fachowców, doświadczonych samorządowców oraz młodych pasjonatów i aktywistów. Mamy plan dalszego prężnego rozwoju regionu. Jestem przekonany, że pod naszymi sterami Pomorze stanie się jednym z najsilniejszych i najprężniej działających regionów, nie tylko w Polsce, ale i za granicą – przekonywał Marcin Skwierawski.

– Pomorze rozwija się i zmienia, widać to gołym okiem. W ostatnim czasie dzięki rządowym funduszom powstało wiele inwestycji; te inwestycje trafiły do gmin i powiatów naszego województwa. Były to inwestycje strategiczne, takie jak przekop Mierzei Wiślanej, który doprowadzi do tego, że port w Elblągu może zacznie lepiej się rozwijać, ale również poprawi nasze bezpieczeństwo, bo uniezależni nas od Federacji Rosyjskiej – zaznaczał zaś Piotr Karczewski.

Posłuchaj całej debaty:

MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj