Nakręcaj kilometry, a nie statystyki wypadków. Policjanci apelują do motocyklistów

(Fot. KWP Gdańsk)

Doskonałe warunki atmosferyczne sprzyjają korzystaniu z motocykli. Na drogach w całym kraju pojawia się coraz więcej jednośladów. W 2023 roku w Polsce motocykliści uczestniczyli w 1947 wypadkach drogowych, w których zginęło 189 kierujących i 7 pasażerów. Liczba zabitych i rannych niestety rośnie.

Pomorscy policjanci, którzy pełnią służbę na motocyklach, zazwyczaj prywatnie również są ich użytkownikami i doskonale wiedzą, jakie niebezpieczeństwa powodują sami motocykliści i inni uczestnicy dróg. Policyjna statystyka jest bezlitosna – do 30 maja 2023 roku na pomorskich drogach doszło do 30 wypadków i 74 kolizji z udziałem motocyklistów, 2 z nich zginęło, a 29 zostało rannych. W tym samym okresie tego roku doszło do 58 wypadków i 128 kolizji, 5 motocyklistów zginęło, a 56 zostało rannych.

NAJCZĘSTSZE WYKROCZENIA

Jakie wykroczenia najczęściej popełniają motocykliści? Niestety najczęściej jest to nadmierna prędkość oraz nieprawidłowe wyprzedzanie i omijanie pojazdów. Faktem jest, że do ponad połowy zdarzeń z udziałem motocykli przyczyniają się inni użytkownicy dróg, zwłaszcza kierujący samochodami osobowymi. Pamiętajmy jednak, że przekraczając dozwoloną prędkość, nie stosując zasady ograniczonego zaufania, narażamy się na niebezpieczeństwo.

STRÓJ TO NIE TYLKO OZDOBA

Z obserwacji policjantów wynika, że wiele osób nie przywiązuje wagi do odpowiedniego ubierania się na motocykl. Funkcjonariusze podkreślają, że spodenki, lekkie obuwie i koszulka z krótkim rękawem stanowią doskonałą receptę na ciężkie obrażenia przy upadku z niewielką prędkością. Nie każdy wie, że temperatura między asfaltem a motocyklową rękawicą podczas tarcia potrafi osiągnąć kilkaset stopni – co dzieje się więc z ręką, kiedy tej rękawicy nie ma?

Pamiętajmy też, że kierowanie motocyklem wymaga ogromnej koncentracji. Chwilowe zablokowanie przedniego koła bardzo często prowadzi do upadku. W przypadku samochodu konsekwencje są dużo mniejsze. Zerwanie przyczepności tylnego koła podczas przyspieszania również jest bardzo niebezpieczne. Większość samochodów jest wyposażonych w systemy zapobiegające utracie przyczepności. Coraz więcej motocykli ma takie systemy, ale nadal większość kontroli nad pojazdem należy do kierującego, dlatego odpowiedni wypoczynek i oczywiście trzeźwość to podstawa przed rozpoczęciem jazdy motocyklem.

Pomorscy policjanci zapowiadają, że będą nieustannie działać na rzecz poprawy bezpieczeństwa motocyklistów, a wobec sprawców wykroczeń stanowiących przyczynę tragicznych zdarzeń nie będzie tolerancji. – Nakręcaj kilometry, a nie policyjną statystykę – apelują.

(Fot. mat. pras./KWP Gdańsk)

Grzegorz Armatowski, mat. pras./MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj