Nieśmiertelność sztuki jest możliwa. Projekt MetaMistic nadaje obrazom DNA

Od lewej: profesor Maciej Śmietański i profesor Jacek Kornacki (fot. Radio Gdańsk/Martyna Krawcewicz)

Połączenie zdolności artysty sztuk wizualnych oraz chirurga może prowadzić tylko do znakomitego przedsięwzięcia. Taką kompozycję tworzą profesor Jacek Kornacki oraz profesor Maciej Śmietański. Dzięki ich wspólnej pracy możemy stworzyć własne DNA sztuki.

Projekt MetaMistic jest wielowątkowym działaniem artystycznym. W tej koncepcji biblioteka prac malarskich profesora Jacka Kornackiego została przeniesiona do bazy danych w Internecie. Użytkownik projektowej strony internetowej może dowolnie kształtować mozaiki form, kolorów, znaczeń i emocji w oparciu o obrazy. Jednocześnie obrazy są zakodowane unikalnym kodem wzorowanym na DNA umożliwiającym przeniesienie ich w czasie jako znaczeń, a nie skończonych dzieł.

PRZESZŁOŚĆ PROJEKTU

Projekt MetaMistic pierwotnie był projektem „>>Biblioteka<<Zbiory-Znaki-Symbole-Systemy” realizowanym przez profesora Kornackiego od 2010 roku. Profesor Kornacki zaznaczył, że powstał on na użytek wyłącznie przestrzeni wystawienniczej.

– Projekt „>>Biblioteka<<Zbiory-Znaki-Symbole-Systemy” polegał na tym, że w przestrzeni zalanej światłem ultrafioletowym budowałem rodzaj instalacji malarskiej złożonej z modułów, czyli małych obrazów, które obrazują moje fascynacje kulturowe i cywilizacyjne. Te małe obrazy razem tworzyły ciąg pewnych znaczeń. Elementy można było dowolnie zamieniać, ponieważ każdy moduł podklejony był magnesem, a ściana do mieszania kostek była metalowa. Istniała możliwość zmieniania ciągu znaczeń obrazów, tworzenia kompozycji estetycznych i symbolicznych – zaznaczył profesor Kornacki, opowiadając o początkowym etapie projektu.

Showroom projektu MetaMistic na Stoczni Cesarskiej (fot. arch. prywatne/Jakub Lazuk)

KONCEPCJA POŁĄCZONYCH POMYSŁÓW

Połączenie pomysłów profesora Kornackiego i profesora Śmietańskiego spowodowało przekształcenie projektu „>>Biblioteka<<Zbiory-Znaki-Symbole-Systemy” w projekt „MetaMistic”. Dalszy rozwój przedsięwzięcia opiera się o zmianę paradygmatu – przeniesienie instalacji projektu do przestrzeni wirtualnej jako zapisanych pojedynczych kostek dających możliwość ich swobodnego układania w kompozycje. Tak skonstruowana platforma pozwala również na zapraszanie innych twórców do umieszczania w bibliotece swoich kostek. W ten sposób opis symboli i znaczeń staje się przestrzenią zapisu czasu, emocji i rozumienia świata.

– W założeniu projektu „MetaMistic” jest przeniesienie całej materialnej strony na stronę internetową. Chcemy dać szansę użytkownikom na tworzenie własnych kompozycji. Ponieważ kostek jest bardzo dużo, stworzyliśmy kod, który odpowiada kodowi DNA opisującemu formę, kolor, ale również stan emocjonalny. Z tego względu każdy w zależności od tego, jak się czuje danego dnia, może wybrać sobie kostki, które pasują do jego myśli i uczuć – podkreślił profesor Śmietański.

Profesorowie wykorzystują w sztuce robota chirurgicznego da Vinci (fot. Radio Gdańsk/Martyna Krawcewicz)

NOWATORSTWO W SZTUCE

Istnieje wiele prac, które są budowane na styku medycyny ze sztuką, natomiast to, co robią profesorowie, jest pionierskie. Profesor Śmietański i profesor Kornacki są prekursorami w zaprzęganiu robota chirurgicznego da Vinci do pomocy w tworzeniu sztuki.

Projekt „MetaMistic” jest też nowością dla samej sztuki. Propaguje on zupełnie inne podejście do filozofii sztuki.

– Współcześnie filozofia sztuki opiera się o koncepcję aktora w sieci. Oznacza to, że sztuka współistnieje również z tym, co ją otacza, oraz z tym, kim jest widz. Z tej interakcji zawsze przekazywane jest w przyszłość dzieło sztuki. Nasza dwójka postanowiła zrobić coś zupełnie innego. Zdecydowaliśmy się opisać dzieło sztuki takim kodem, który przekaże w przyszłość stan emocjonalny widza – wskazał profesor Śmietański.

(fot. arch. prywatne/Jakub Lazuk)

NIEŚMIERTELNOŚĆ SZTUKI

Wykorzystanie wiedzy medycznej profesora Śmietańskiego w projekcie pozwala na unieśmiertelnienie sztuki.

– Medycyna jest nauką o życiu, a całe życie kodowane jest przez DNA. My podejmujemy próbę przełożenia kodu DNA na działania artystyczne. Opisujemy każdą małą kostkę specjalnie skonstruowanym kodem DNA, aby była ona czytelna przez setki lat – poinformował profesor Śmietański.

(fot. arch. prywatne/Jakub Lazuk)

SZTUKA DLA EDUKACJI

Profesorowie podkreślają, że ich sztuka jest nie tylko dla sztuki, ale także dla edukacji. Projekt ma istotny charakter edukacyjny.

– Potencjał, który zawiera się w relacji między obrazem, kodem i sposobem zapisywania, może być także znakomitym narzędziem edukacyjnym, na przykład w badaniach psychologicznych, opowieściach o sztuce czy historii świata, ale nie tylko. Projekt będzie mógł być wykorzystywany nawet w ramach zajęć dodatkowych w szkole bądź w domu – zaznaczył profesor Kornacki.

(arch. prywatne/Jakub Lazuk)

PROJEKT POJEDZIE DO WENECJI

Profesorowie mają swój showroom na Stoczni Cesarskiej, do którego w wybranych terminach można przyjść i zobaczyć kostki fizycznie, a także zapoznać się z działaniem projektowego programu komputerowego stworzonego dla użytkowników. Natomiast od 5 do 27 września projekt „MetaMistic” będzie prezentowany we Włoszech, znajdzie się tam w ramach wystaw towarzyszących Biennale w Wenecji.

Martyna Krawcewicz

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj