Siedem lat spędził w Anglii, teraz trafił do Polski. Statuetkę Oscara za animację „Piotruś i Wilk” można oglądać w siedzibie studia BreakThru Films w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Do Radia Gdańsk przyniosła ją Justyna Wierszyńska z BreakThru Films, która opowiadała jak nagroda trafiła do Polski i na czym polega trudność w tworzeniu animacji. W 2008 roku Oscara wspólnie otrzymali twórcy „Piotrusia i Wilka”: angielskie studio The BreakThru Films i łódzki Se-ma-for. Zaraz po oskarowej gali, statuetka trafiła do Wielkiej Brytanii. W 2012 roku angielska firma otworzyła studio w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Teraz do nowej siedziby trafił także Oscar w geście uznania dla polskich twórców, którzy współpracowali przy obsypanej nagrodami animacji.
– Kiedy go dostaliśmy w 2008 roku, było mi przykro, że pojedzie do Anglii, a nie do nas. Że to główne studio przejmie statuetkę. To wyraz hołdu dla Se-ma-fora- studia, które znamy z tak wielu polskich bajek, powiedział biorący udział w audycji Bartek Gondek.
Jak opowiadała przedstawicielka firmy Justyna Wierszyńska, w tej chwili w gdańskim studiu The BreakThru Films trwa praca nad nową produkcją. To pierwsza na świecie animacja w technice malarskiej „Twój Vincent”.
– Projekt zrodził się z pomysłu Doroty Kobieli na krótki film animowany. Pierwotnie chciała go zrobić w technice poklatkowej. Zanim powstanie obraz, trzeba bardzo precyzyjnie rozrysować story board. Bazujemy nie tylko na istniejących obrazach Van Gogha, ale musimy też stworzyć przestrzenie, których nikt w ten sposób nie przedstawił.
– Jeżeli mamy scenę, która z powodów dramaturgicznych jest potrzebna, ale nie została przez Vincenta ujęta, to musimy to stworzyć. To musi pasować do poprzedzającego ujęcia, wyjaśniła Justyna Wierszyńska.
https://www.youtube.com/watch?v=r3LSfvcmrf0
Animacja powstaje dzięki współpracy kilku zespołów. – Są tzw. head painting, którzy zarządzają działami malarskimi. Jeden zarządza malarstwem czarno-białym, a drugi kolorowym. Oni mają pełną wiedzę na temat stylu i kolorystyki, panują nad całym procesem.
Budżet produkcji „Loving Vincent” to 19,5 mln złotych. Premierę animacji zaplanowano w 2016 roku na festiwalu filmowym w Cannes.
Audycję prowadził Marek Lesiński.
Posłuchaj całej audycji:
Statuetkę Oscara można będzie zobaczyć w piątek 20 marca o godz. 18:00 w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Zaplanowano aukcję obrazów, powstałych przy pracy nad filmem „Twój Vincent”. Dochód z licytacji przeznaczony zostanie na szkolenia dla malarzy.
dr/mat