Edukacja równościowa na Uniwersytecie Pomorskim w Słupsku. Od wyzwań do możliwości

(fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

65 prelegentów, w tym z ośrodków akademickich w Polsce oraz Włoch, Stanów Zjednoczonych i Ukrainy, odwiedziło Uniwersytet Pomorski w Słupsku. W czwartek i piątek odbywa się tam V Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja Równościowa: Wyzwania-Potrzeby-Możliwości.

– Jesteśmy tutaj po to, żeby mówić o demokracji, o edukacji obywatelskiej, o równościowym traktowaniu osób, bez względu na jakiekolwiek cechy zewnętrzne czy wewnętrzne, nawet intelektualne – mówi dr hab. Małgorzata Przanowska z Uniwersytetu Warszawskiego. – Chcemy rozmawiać, dyskutować, wymieniać się poglądami. Zastanawiać się, co jest istotą takiej edukacji i co sprawi, że ona trafi do szerszego odbiorcy. Zamykanie tego tematu w murach uczelni to byłoby wielkie nieporozumienie – dodaje.

– Przyjechaliśmy także po to, żeby świętować jubileusz prof. Witkowskiego, który od wielu lat zajmuje się tymi problemami. Nawet wykułem taką tezę, że jest on nieposłuszny obywatelsko. Nieposłuszeństwo jest takim najwyższym poziomem, stopniem jego posłuszeństwa wobec własnego ja, wobec zawodu, który uprawia, no i wobec obywatelstwa, które jest najistotniejsze. Też rozszerzę to o federację, o Unię Europejską, jak być właśnie dzisiaj Europejczykiem w kontekście takiego myślenia. Osadzenia w judaizmie, w chrześcijaństwie, filozofii greckiej, prawie rzymskim. To nam daje podstawę, aby dać szansę wszystkim i dyskutować o tym, jak żyć w dzisiejszym świecie – mówi prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz z Uniwersytetu w Białymstoku.

– Zajmuję się badaniem aktywności dzieci w przestrzeni ulicy. To są te wszystkie dzieci, o których społeczeństwu jest wygodnie zapomnieć, nie mówić, o których również milczą politycy i media, i zwykle donoszą tylko co jakiś czas o jakieś drastycznych sytuacjach. Natomiast ja badam aktywność tych dzieci na co dzień, ich styl życia. No i też te dyskursy, które jak wskazuje tytuł konferencji, są nieobecne w edukacji, a to są dyskursy, które pozostawiają wiele do życzenia, w kierunku osób zajmujących się edukacją. Dzieci mówią bardzo szczerze i bardzo jasno, w jakich sferach są np. zaniedbane i czego oczekują od dorosłych – mówi dr hab. Małgorzata Michel z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Dwudniowa konferencja na słupskiej uczelni organizowana jest przez instytut pedagogiki.

Posłuchaj:

Joanna Merecka-Łotysz/ar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj