„Odwołuję, nie blokuję” – pod takim hasłem kolejny raz Narodowy Fundusz Zdrowia zwraca się z apelem do pacjentów, którzy nie przychodzą na umówione wizyty do lekarzy specjalistów i nie odwołują ich wcześniej, blokując tym samym miejsce, z którego mógłby skorzystać ktoś inny. Problem jest dość spory, bo na Pomorzu w taki sposób postępuje co dziesiąty pacjent.
W województwie pomorskim w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku odnotowano ponad 15 tysięcy nieodwołanych wizyt u specjalistów z dziedziny onkologii, endokrynologii, kardiologii i ortopedii. W całej Polsce na umówione wizyty u tych specjalistów od początku roku do końca sierpnia nie przyszło ponad 710 tysięcy pacjentów, a prognozy dotyczące całego roku wskazują na liczbę przekraczającą milion osób.
TYSIĄCE NIEODWOŁANYCH WIZYT
Na Pomorzu najwięcej nieodwołanych wizyt, ponad 8,5 tysiąca, w okresie od stycznia do końca września tego roku dotyczyło świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządów ruchu. To jednocześnie dziedzina, w której notuje się najdłuższy czas oczekiwania na zabieg.
Na kolejnym miejscu, z blisko 4 tysiącami nieodwołanych wizyt w tym samym okresie, znalazły się w naszym regionie świadczenia kardiologiczne. Nie odwołano ponad 1,6 tysiąca wizyt u onkologów i ponad 1,5 tysiąca u endokrynologów. Co dziesiąty mieszkaniec naszego województwa nie odwoływał umówionych wizyt u ortopedów, kardiologów, onkologów i endokrynologów.
NFZ APELUJE: NIE PRZYJDZIESZ, ZWOLNIJ MIEJSCE
– Apelujemy do pacjentów, którzy nie mogą przyjść do lekarza w ustalonym terminie, o odwoływanie wizyt i tym samym nieblokowanie terminów. Nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inna osoba miałaby możliwość wcześniejszego skorzystania z pomocy lekarskiej – wyjaśnia Monika Kierat, rzecznik prasowy Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Od listopada 2019 r. NFZ wysyła do pacjentów smsy z przypomnieniami o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Dotyczą one 40 wybranych świadczeń. Pacjent oprócz informacji o dacie wizyty otrzymuje też numer telefonu, pod który może zadzwonić, aby odwołać wizytę. Miesięcznie NFZ wysyła około 800 tysięcy takich wiadomości.
raf