Mgr inż. Szymon Królak z Politechniki Gdańskiej został laureatem ministerialnego programu „Perły Nauki”. Jego projekt z zakresu inżynierii materiałowej dostanie dofinansowanie w kwocie prawie 240 tys. zł.
Naukowiec bada magnetyzm i nadprzewodnictwa związków tzw. metali przejściowych. Celem projektu jest synteza wybranych związków, które zaciekawiły go ze względu na swoją strukturę. Dofinansowany projekt nazywa się „Warstwowe oksypniktydki metali przejściowych: układy Kondo, magnetyzm i nadprzewodnictwo”.
– Co w nich szczególnie ciekawego? Przede wszystkim mają budowę warstwową, a więc w ich strukturze można wyróżnić „kanapki” atomów ułożonych jedna na drugiej. Kluczową rolę odgrywają tu atomy fosforu/arsenu, które łączą sąsiednie warstwy. Okazuje się, że te „łączące” atomy mogą tworzyć ze sobą wiązania – mówi Szymon Królak. – Powstanie wiązania między warstwami silnie wpływa na transfer elektronów w warstwach, a tym samym na stopień utlenienia metalu przejściowego, przez co w związkach tych przyjmuje on wartości pośrednie. Dzięki temu mamy do czynienia z układami, w których zmienne strukturalne (długość wiązania fosfor-fosfor) i zmienne elektronowe (stopień utlenienia metalu) są ze sobą mocno powiązane. Dzięki tej silnej, wzajemnej zależności, związki te są idealnymi kandydatami do badania zależności wpływu struktury krystalicznej na właściwości fizyczne, takie jak: nadprzewodnictwo, magnetyzm i efekt Kondo – tłumaczy.
Wyniki badań mogą przyczynić się do rozwoju nadprzewodników wysokotemperaturowych.
MAGNETYZM
Mgr inż. Szymon Królak naukowo zajmuje się głównie materiałami kwantowymi, w szczególności badaniem, jak chemia oddziaływań międzyatomowych wpływa na występowanie stanów podstawowych, jak np. magnetyzm czy nadprzewodnictwo. Brał udział w projektach naukowych Narodowego Centrum Nauki (OPUS, SONATA) oraz IDUB (Radium i Technetium). W 2023 r. zdobył tytuł najlepszego studenta PG, a także stypendium naukowe ówczesnego ministra edukacji.
PERŁY NAUKI
Program „Perły Nauki II” ma na celu wspieranie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w tworzeniu wybitnie uzdolnionym studentom studiów drugiego stopnia warunków rozwoju poprzez umożliwienie im prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego.
oprac. puch