Debata z Portem Gdynia – Nadbałtycka strategia bezpieczeństwa: współpraca państw, inwestycje i rola Polski w Unii Europejskiej

(fot. Radio Gdańsk/Barbara Brinken)

Nadbałtycka strategia bezpieczeństwa: współpraca państw, inwestycje i rola Polski w Unii Europejskiej – to temat debaty Radia Gdańsk z Portem Gdynia, szczególnie ważny w sytuacji geopolitycznej, w jakiej się znaleźliśmy.

Na Bałtyku odnotowuje się coraz więcej incydentów z niszczeniem podmorskiej infrastruktury, jest kłopot z rosyjską flotą cieni, która przewozi obłożoną sankcjami rosyjską ropę. W obliczu uniezależniania się od rosyjskich surowców zagrożone są instalacje takie jak morskie farmy wiatrowe, porty, terminale i trasy, którymi surowce są sprowadzane z alternatywnych kierunków.

Zaczynamy inwestycje w morskie farmy wiatrowe, ale nie wiemy kto i na jakich zasadach ma ich pilnować. Brakuje nam własnej floty handlowej, która w sytuacji ewentualnego konfliktu na Bałtyku zapewniałaby dostawy żywności, produktów czy surowców.

Do tego dochodzą kwestie współpracy międzynarodowej – czy NATO będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwo żeglugi i strategicznej infrastruktury na Morzu Bałtyckim w sytuacji niepewnej przyszłości w tym pakcie Stanów Zjednoczonych po tym, jak prezydentem został Donald Trump?

To problemy, których na debacie rozwiązać nie możemy, ale zwróciliśmy uwagę na to, co możemy zrobić, aby zapewnić nam bezpieczeństwo. Głos zabrali obecni w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk: Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., Sandra Baniak, z Ośrodka Studiów Wschodnich, Magdalena Pramfelt, honorowa konsul generalna Szwecji oraz prezeska Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej i Wojciech Lorenz, koordynator programu Bezpieczeństwo Międzynarodowe w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Debatę przeprowadziła Iwona Wysocka.

aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj