Gdyńska stocznia i nowe inwestycje. „Optymalizujemy masę statków, by zwiększyć ich ładowność”

Ireneusz Karaśkiewicz i Mirosław Roliński (fot. Radio Gdańsk)

Gdyńska stocznia Crist poszerza działalność i inwestuje w nowoczesną linię technologiczną. Posłuży między innymi do budowy cienkościennych paneli potrzebnych do produkcji coraz lżejszych jednostek morskich. Inwestycje stoczni były jednym z tematów audycji „Ludzie i Pieniądze”.

Gośćmi audycji byli Mirosław Roliński, kierownik projektu gdyńskiej stoczni Crist, oraz Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe. Rozmawiała z nimi Iwona Wysocka.

– Armatorzy chcą lekkich statków, które mogą przewozić coraz więcej towarów. Stocznia na to zapotrzebowanie odpowie. Biura projektowe optymalizują masę statku, żeby zwiększyć jego ładowność, jednocześnie zmniejszając udział materiałów – wskazywał Roliński.

Budowa linii będzie finansowana w części z 53 mln zł pożyczki, której udzielił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

ZABEZPIECZENIE STOCZNI

Komisja Europejska zobowiązała się w tym roku stworzyć Maritime Industry Act. Sprawę skomentował dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

– Dokument będzie zawierał rozwiązania, które mają chronić europejski przemysł stoczniowy. Jednym z postulatów Forum Okrętowego jest zabezpieczenie stoczni w okresie mniejszego obciążenia – zaznaczał Karaśkiewicz.

Amerykanie także mają swoje rozwiązania, które chronią ich rynek stoczniowy. Są zawarte w dokumencie Jones Act, w myśl którego pasażerowie i towary mogą być przewożone tylko na statkach zbudowanych w USA.

Posłuchaj audycji:

mk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj