Władze Gdańska wybrały wykonawcę, który wzmocni konstrukcję mostu Siennickiego. To warunek konieczny do tego, by przez przeprawę mogli przechodzić piesi i przejeżdżać rowerzyści. Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, przekazała, że w przyszłym tygodniu zostanie podpisana umowa.
– Zgodnie z założeniami prace będą trwały osiem lub dziesięć tygodni od podpisania umowy. Bardzo ważnym aspektem jest docelowa przebudowa mostu. Jesteśmy na etapie ostatnich uzgodnień – poinformowała Dulkiewicz.
WZMOCNIENIE KONSTRUKCJI
Powrót pieszych i rowerzystów na most będzie możliwy najwcześniej w czerwcu. – Wzmocnienie konstrukcji jest niezwykle istotne – przekonywał prof. Krzysztof Żółtowski, autor ekspertyzy dotyczącej stanu mostu Siennickiego.
– Jeżeli odciążymy konstrukcję, to zlikwidujemy parcie i przyczynę awaryjnego stanu przyczółek – wskazał prof. Żółtowski.
Analiza wykazała możliwość przywrócenia ruchu pieszego pod warunkiem odciążenie przyczółków poprzez wykopanie mas ziemi i wykonanie tymczasowych poprzecznych podpór. Planowany koszt prac to ponad 4,6 mln zł.
Po udostępnieniu mostu pieszym i rowerzystom, przestanie kursować prom. Wówczas zmieni się również rozkład zastępczej komunikacji miejskiej.
KOMPLEKSOWA MODERNIZACJA
– Zgodnie z harmonogramem, w kwietniu planujemy ogłosić przetarg na przebudowę mostu. 27 marca złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, a w kwietniu rozpoczynamy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane ruszą w lipcu. Oznacza to, że gdy przywrócimy ruch pieszy i rowerowy, na plac budowy wejdzie wykonawca, który będzie miał dwa lata na realizację całego przedsięwzięcia. Naszym priorytetem jest zapewnienie ciągłości ruchu pieszego i rowerowego przez cały okres przebudowy mostu – powiedział Piotr Grzelak, zastępca Aleksandry Dulkiewicz.
Zakres modernizacji obejmuje całkowitą przebudowę przyczółków z wzmocnieniem ich palami o długości 20 m, montaż nowoczesnego monitoringu.
ZMIANY W KOMUNIKACJI
Zastępca prezydenta Piotr Borawski przedstawił warianty reorganizacji transportu publicznego.
– Inwestycje w infrastrukturę pieszą i rowerową będą ze sobą połączone. Już teraz zapewniamy możliwość przeprawy pieszych i rowerzystów, a w związku ze znacznym wzrostem liczby rowerzystów od połowy marca, podjęliśmy decyzję, że jednorazowo na promie może być transportowanych aż 50 rowerów. To szczególnie istotna informacja w godzinach szczytu. W kontekście komunikacji miejskiej przeprowadziliśmy konsultacje z przedstawicielami trzech rad dzielnic Wyspy Portowej – Przeróbki, Stogów i Krakowca-Górek Zachodnich. Celem było wypracowanie najlepszych rozwiązań dla usprawnienia transportu publicznego w tych rejonach. Powstało kilka wariantów zmian, które obejmują m.in. dostosowanie połączeń komunikacyjnych dla Przeróbki i Krakowca-Górek Zachodnich oraz modyfikację funkcjonowania linii 11. Jeśli chodzi o linię T8, kluczową dla Stogów, mieszkańcy oraz Rada Dzielnicy pozytywnie oceniają jej częstotliwość i sprawność działania – poza wyjątkowymi dniami, gdy na Westerplatte odbywają się większe wydarzenia.
SPOTKANIA Z RADAMI DZIELNIC
W środę 2 kwietnia odbędą się kolejne spotkania z radami dzielnic. Jeśli pojawią się nowe wnioski dotyczące ewentualnych korekt, miasto jest gotowe na ich szybką realizację. Władze miasta stale monitorują wykorzystanie promu. W ostatnim tygodniu z przeprawy korzystało średnio ponad 600 osób dziennie. Szczegółowe dane przedstawiają się następująco:
- 23 marca: 775 osób, 325 rowerów,
- 24 marca: 595 osób, 244 rowery,
- 25 marca: 606 osób, 237 rowerów,
- 26 marca: 497 osób, 179 rowerów,
- 27 marca: 622 osoby, 217 rowerów.
Oskar Bąk/mk/puch





