Sztuka powinna być dostępna dla każdego. Jak tworzyć przystępne treści?

Gabriela Trepanowska (fot. Pola Malańska)

W kolejnym wydaniu audycji „Świat Nowych Mediów” rozmawialiśmy z Gabrielą Trepanowską, historyczką sztuki i edukatorką kulturalną. W sieci znana jest jako Dziewczyna z Obrazem. Rozmawialiśmy o tym, jak wygląda (i jak powinno) wyglądać popularyzowanie sztuki w mediach społecznościowych, tworzenie treści wizualnych oraz budowanie relacji z odbiorcami.

Gabriela Trepanowska dzieli się swoją wiedzą o sztuce w przystępnej, nienaukowej formie, za pośrednictwem Instagrama, FacebookaTikToka. Przyznaje, że nie planuje szczegółowo treści – działa często spontanicznie, reagując na bieżące inspiracje (ale ma za to pokaźny zapas spisanych tematów). Jej celem jest wzbudzanie emocji i zachęcanie do osobistego odbioru sztuki – nawet jeśli oznacza to spojrzenie na dzieło przez pryzmat humoru czy codziennych skojarzeń. Wspominamy też o aplikacji Google Arts & Culture, która umożliwia dostęp do dzieł z całego świata i podaje sztukę w przystępnej formie.

Gabriela Trepanowska (fot. Pola Malańska)

Dla Gabrieli Trepanowskiej wartościowy content to taki, który inspiruje, zaskakuje i zachęca do poszukiwań – niezależnie od tego, czy dotyczy sztuki, gotowania, czy nauk ścisłych. Podkreśla, że jej odbiorcy to osoby z różnych środowisk, często podsyłające ciekawe obrazy, zdjęcia z podróży czy tematy do dalszego zgłębiania. Jej profil to miejsce otwarte na różne spojrzenia i emocje, bez oceniania i narzucania interpretacji. Jak mówi, sztuka ma poruszać, prowokować do myślenia i być dla każdego.

Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziecie TUTAJ. Podobne tematy związane z Internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci” – odcinki archiwalne są dostępne TUTAJ.

Posłuchaj audycji:

Filip Jędruch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj