W kolejnej audycji „Świat Nowych Mediów” rozmawialiśmy z Mariettą Stachak, socjolożką i badaczką zjawisk społecznych w świecie cyfrowym. Tematem były zakupy w grach online, ich mechanizmy i zagrożenia z nimi związane. Omówiliśmy to, jak projektowane są (pozornie) darmowe gry i jak mają zatrzymywać gracza na dłużej. Znaleźliśmy też połączenie między hazardem a kupowaniem tzw. lootboxów, czyli skrzynek z wirtualnymi przedmiotami.
Nawet darmowe gry w praktyce wymagają realnych nakładów finansowych, by odnotować progres. Mogą być także traktowane jako „trofea statusu”. Sam proces wydatków przez mechanizmy psychologiczne trudno jest kontrolować – zwłaszcza dzieciom i młodzieży.
Poruszyliśmy temat ukrywania zakupów przed rodziną – 43 proc. graczy, według badań Marietty Stachak, przyznało się do kłamstw wobec bliskich na temat wydatków w grach. Gry często oferują wirtualne waluty i przedmioty, które nie mają żadnej wartości poza środowiskiem gry, ale stają się elementem budowania pozycji wśród rówieśników. Problem nie dotyczy wyłącznie dzieci – z mechanizmów tych korzystają także dorośli, w niektórych przypadkach inwestując w gry ogromne środki finansowe.

Marietta Stachak (fot. Pola Malańska / Radio Gdańsk)
Zakończyliśmy rozmowę praktycznymi poradami dla rodziców i opiekunów. Wśród nich znalazły się sugestie, by nie podpinać kart płatniczych do kont gier, nie kupować doładowań jako prezentów oraz rozmawiać z dziećmi o emocjach, które mogą towarzyszyć grze i zakupom. To, co wybrzmiało w trakcie spotkania, to, że świat gier online to przestrzeń zaprojektowana z myślą o maksymalnym zaangażowaniu gracza, a świadomość tych mechanizmów jest kluczowa, by zachować kontrolę i bezpieczeństwo – zarówno pod względem finansowym, jak i emocjonalnym.
Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziecie TUTAJ. Podobne tematy związane z Internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci” – odcinki archiwalne są dostępne TUTAJ.
Posłuchaj audycji:
Filip Jędruch





