Co powinna zawierać Strategia Rozwoju Przemysłu Okrętowego? Zapytaliśmy ekspertów

(fot. P.Puchalski/Radio Gdańsk)

Polska powinna stworzyć warunki i system zachęt do budowy i remontów nowoczesnych statków zaprojektowanych przez nasze biura projektowe – uważają goście audycji „Ludzie i Pieniądze”: Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego, i prof. Wojciech Litwin, dyrektor Instytutu Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej.

Nad zapisami Strategii Rozwoju Przemysłu Okrętowego prowadzone są rozmowy. – Polski dokument powinien powstawać równolegle do unijnego – mówi Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego. – Wszystkie poszczególne kraje Unii Europejskiej mają nieco inną specyfikę. Inny jest przemysł okrętowy w Niemczech, inny jest w Norwegii, inny jest we Francji. Każdy kraj powinien mieć swój własny plan działania, czyli co zrobić, żeby ten przemysł odbudować, umocnić – dodaje.

– Patriotyzm konsumpcyjny – tłumaczy prof. Wojciech Litwin, dyrektor Instytutu Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej. – Nas czasem stać na to, żeby kupić lepszy produkt pochodzący z naszego regionu, bo pieniądze zostają u nas, tak? Jeżeli my wszystko zlecimy do wykonania w Chinach, to z czego będziemy żyli? – dodaje.

W strategii, zdaniem gości audycji Iwony Wysockiej, powinny też znaleźć się zapisy dotyczące edukacji nastawionej na gospodarkę morską, w tym kształcenia kadr produkcyjnych.

Posłuchaj audycji:

Iwona Wysocka/mp

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj