Na początku września gdańskie tramwaje ruszą z Siedlec na Morenę. Kosztująca ponad ćwierć miliarda złotych inwestycja jest już gotowa, od kilku dni trwają jazdy testowe.
Nowa linia ma 8 przystanków. Prowadzi od przebudowanej pętli Siedlce (zintegrowany węzeł przesiadkowy) wzdłuż ul. Kartuskiej, ul. Nowolipie i ul. Rakoczego aż do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Brętowie, gdzie po raz pierwszy w Polsce zastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tym samym peronie.
Na trasie znajduje się także wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy (Warneńska). Inwestycja obejmuje ponadto odgałęzienia od ul. Rakoczego prowadzące wzdłuż ul. Bulońskiej do skrzyżowania z ul. Myśliwską.
Nową trasę obsługiwać będzie pięć niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Pesa Jazz Duo. Dziesiątką dojedziemy z Siedlec do węzła PKM Brętowo, dwunastka pojedzie ul. Bulońską w stronę ul. Myśliwskiej do przystanku Migowo. Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, w godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do przystanku Warneńska w Pieckach-Migowie wozy linii 10 i 12 mają kursować naprzemiennie co 5 minut, a w pozostałych porach co 10-15 minut.
Szczegółowe informacje o zmianach w rozkładach jazdy autobusów publikowane są na stronie internetowej ZTM – www.ztm.gda.pl. Nie wszyscy przyjmują je z zadowoleniem. Na Facebooku powstała strona „NIE dla zmiany trasy autobusów 167/168”.
Inwestycja kosztowała 226 mln złotych. Budowa prowadzona przez GIK trwała 21 miesięcy, jednak pierwsze plany linii tramwajowej na Morenę powstały już 40 lat temu. Kiedy dokładnie tramwaje zaczną wozić gdańszczan na Morenę, tę informację przekaże prezydent Gdańska Paweł Adamowicz w najbliższą środę podczas próbnego przejazdu.