Młodzi ludzie głosowali w wyborach prezydenckich na Sławomira Mentzena i Adriana Zandberga, bo są zmęczeni duopolem politycznym – mówił w Radiu Gdańsk dr Grzegorz Piotrowski z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Gdańskiego.
Jego zdaniem są to postaci charyzmatyczne i charakterystyczne. Poza tym porozumiewają się z młodymi ich kanałami, czyli są w internecie, a nie w telewizjach.
– Istotna jest bardzo mocna obecność Sławomira Mentzena, ale też Adriana Zandberga w przestrzeni internetowej – na TikToku, w innych mediach społecznościowych. To jest sygnał, że ci kandydaci mówią głosem młodych ludzi i mówią przez medium młodych ludzi – podkreślił.
– To jest ktoś, kto mówi w ich medium – niekoniecznie ich głosem. Chociaż tutaj ten rozstrzał jest spory, no bo z jednej strony Zandberg, z drugiej strony Mentzen. Samo medium jest jednak tutaj bardzo istotne. To są komunikaty, które młodzi ludzie dostają. Nawet jeżeli pozostali kandydaci próbują coś działać w mediach społecznościowych, to wychodzi to często bardzo nieporadnie albo pokracznie – dodał.
W grupie wiekowej 18-24 ponad 30 procent osób głosowało na Sławomira Mentzena. Drugi był Adrian Zandberg, który zdobył u najmłodszych wyborców niecałe 20 procent.
Posłuchaj:
js/aKa





