O kampanii wyborczej, dostępności lokali i roli obywateli. Rozmowa ze Stowarzyszeniem Inspiracje

(fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

Gośćmi Studia Słupsk byli dziś Małgorzata Łosiewicz i Robert Chomicki ze Stowarzyszenia Rozwoju „Inspiracje”. Na naszej antenie opowiadali m.in. o zasadach prowadzenia kampanii wyborczej, ciszy wyborczej, a także o materiałach, banerach i plakatach pojawiających się w przestrzeni publicznej oraz o agitacji wyborczej.

– Ważne jest przejrzyste i zgodne z prawem finansowanie kampanii. Banery, ulotki czy reklamy powinny pojawiać się wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych. Jeśli ktoś chce korzystać z pasa drogowego, musi mieć odpowiednie zgody. Kandydaci nie mogą zapominać również o mediach społecznościowych i obowiązujących tam zasadach – podkreśla Małgorzata Łosiewicz ze Stowarzyszenia „Inspiracje” w Słupsku. – Materiałem wyborczym jest każdy przekaz informacji, który pochodzi od komitetu wyborczego i został upubliczniony oraz utrwalony. W przypadku banerów czy plakatów ważne jest, by zawierały one wyraźne oznaczenie komitetu oraz źródło finansowania.

Robert Chomicki mówił z kolei o działaniach obserwacyjnych prowadzonych w trakcie kampanii:

– Ponownie przyglądamy się dostępności lokali wyborczych. Interesuje nas nie tylko, jak wyglądają miejsca oznaczone jako przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, ale chcemy także sprawdzić, czy są one rzeczywiście dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością – zaznacza.

– Do naszej akcji może dołączyć każdy. Przy okazji głosowania wystarczy wypełnić prostą ankietę online. Wypełnienie jej zajmie nie więcej niż 5 minut – dodaje Małgorzata Łosiewicz.

Posłuchaj rozmowy tutaj:

Celem Stowarzyszenia Rozwoju „Inspiracje” jest tworzenie przyjaznej przestrzeni publicznej oraz wspieranie świadomego i aktywnego uczestnictwa obywateli w życiu publicznym. Stowarzyszenie prowadzi akcje społeczne zarówno przed wyborami, jak i po nich – edukując i monitorując przestrzeganie prawa wyborczego. W dzisiejszej rozmowie mówiliśmy również o tym, jak głosować, aby głos był ważny, na co zwracać uwagę w dniu wyborów oraz czym jest monitoring materiałów wyborczych w przestrzeni publicznej.

Joanna Merecka-Łotysz/ar

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj