Zaledwie co piąty kierowca przepuści pieszego, który chce przejść przez jezdnię. Za prawidłowe uważa to jednak prawie 70 proc. drogowców. Tak wynika z pilotażowych badań zachowań pieszych przeprowadzonych na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
TEORIA A PRAKTYKA
Eksperci z Politechniki Gdańskiej i Krakowskiej badali zarówno deklarowane postawy kierowców, jak i ich faktyczne zachowania w relacji z pieszymi. W porównaniu do testów prowadzonych kilkanaście lat temu, liczba kierowców, którzy ustępują pierwszeństwa osobom oczekującym na przejście dla pieszych wzrosła niemal dwukrotnie.
Próby prowadzone były dla dwóch kierunków jazdy. Wynika z nich, że do 56 proc. kierowców uważa, że należy ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który zbliża się do pasów, 69 proc. twierdzi, iż powinni ustąpić pierwszeństwa osobie, która oczekuje na przejście. Z kolei 99 proc. ankietowanych mówiło, że pierwszeństwo ma osoba wchodząca na przejście.
BEZPIECZNIEJ W MIEŚCIE
Stwierdzono także, że kierowcy znacznie zwalniają, znajdując się w odległości ok. 10 metrów przed przejściem, jeżeli widzą na nim pieszych. Oprócz tego badania wykazały, że w miastach prędkość z jaką drogowcy podjeżdżają do pasów jest o 2 km/h mniejsza niż małych miejscowościach.
fot. Agencja KFP/Mateusz Ochocki
65 proc. ofiar śmiertelnych i 90 proc. ciężko rannych wśród pieszych występuje w wyniku wypadków w obszarze zabudowanym. Najczęściej do wypadków z pieszymi dochodzi na jezdni – blisko 60 proc. wszystkich zdarzeń. Najmniejsze ryzyko poważnych wypadków z pieszymi występuje w województwach pomorskim i opolskim. Największe w małopolskim i łódzkim.
PIESI OFIARAMI WYPADKÓW DROGOWYCH
Liczba ofiar pieszych w wypadkach drogowych w Polsce maleje z roku na rok. W 2004 śmierć poniosło dwa razy więcej osób niż w roku 2014. To jednak nadal nie przekłada się na wciąż wysoki udział pieszych wśród ofiar śmiertelnych w wypadkach komunikacyjnych. W ubiegłym roku na polskich drogach zginęło aż 1116 osób z tej grupy, a to aż 34 proc. ogółu ofiar w wypadkach drogowych. Z kolei obrażenia ciała odniosło 8397 osób, w tym ciężkie – 3009.
Jak wynika z raportu, ponad 19 proc. wszystkich wypadków samochodowych ze skutkiem śmiertelnym ofiar miało miejsce na pasach, a więc w miejscu, gdzie pieszy powinien podlegać szczególnej ochronie. Najczęstszymi przyczynami wypadków z pieszymi są zbyt duża prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych oraz nieprawidłowe manewry. Przechodnie są szczególnie narażeni na wypadki w okresie jesienno-zimowy. To dlatego, że są słabo widoczni na jezdni.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, przyczyną wypadków może być też nieodpowiednie zachowanie pieszych. Ich najczęstszym błędem jest wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd. 50 proc. wypadków spowodowanych takim zachowaniem kończyło się śmiercią niechronionego użytkownika ruchu drogowego.
Nasza reporterka sprawdziła, jak zachowują się kierowcy na ulicach Gdańska: