Co poszło nie tak z internetem? Odpowiedzią może być na pewno nadmierna komercjalizacja, profilowanie użytkowników czy projektowanie uzależniających mechanizmów. To tylko niektóre z wątków, które poruszamy w rozmowie z Katarzyną Szymielewicz, prezeską Fundacji Panoptykon. Poruszamy także temat zależności państw od wielkich korporacji i możliwości budowy niezależności w kontekście infrastruktury cyfrowej w Europie.
Użytkownicy internetu niepytani o zgodę stają się materiałem do eksperymentów psychologicznych i są profilowani na podstawie swojej aktywności w sieci. Treści, które dostajemy w mediach społecznościowych, mogą wydawać się personalizowane, ale tak naprawdę celem tych platform jest najskuteczniejsze przyciągnięcie i utrzymanie naszej uwagi. Sieć nadal ma potencjał, ale walka o utrzymanie odbiorców przed ekranami przyjęła niespotykaną skalę. Krótkie formy wideo i podobne formaty to „telewizja na sterydach”, która niesie zagrożenie uzależnienia.
Poznaj działania Fundacji Panoptykon, która jest organizacją mówiącą o tym, że technologia nie jest odpowiedzią na wszystkie nasze problemy, a może przysparzać ich więcej.
Fundacja prowadzi różne kampanie i edukuje, przygotowuje także newslettery.
Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziesz >>>TUTAJ. Podobne tematy związane z internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci” – odcinki archiwalne są dostępne >>>TUTAJ.
Posłuchaj audycji:
Filip Jędruch





