W każdy wtorek po godzinie 13:00 na antenie Studia Słupsk przybliżamy Państwu zagadnienia dotyczące prawa pracy. Nasz ekspert Witold Polkowski odpowiada na pytania słuchaczy, komentuje zmiany w prawie pracy oraz przybliża znajomość przepisów. Tym razem rozmawialiśmy o braku wypłaty.
– Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek wypłacać wynagrodzenie regularnie i terminowo, zwykle raz w miesiącu, w ustalonym wcześniej terminie. Brak wypłaty wynagrodzenia stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracodawcy. W sytuacji, gdy pracownik nie otrzymuje wynagrodzenia, ma kilka możliwości działania. Jednym z nich jest złożenie skargi do Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy mogą przeprowadzić kontrolę u pracodawcy i w razie stwierdzenia nieprawidłowości nałożyć na niego karę grzywny w wysokości nawet do 30 tysięcy złotych. Skargę można złożyć anonimowo lub jawnie. Jeśli interwencje nie przynoszą skutku, pracownik ma prawo skierować sprawę do sądu pracy i wnieść pozew o zapłatę wynagrodzenia. Sąd może zasądzić wypłatę nie tylko zaległych pensji, ale także należnych odsetek ustawowych za opóźnienie. W niektórych przypadkach pracownik może również żądać odszkodowania, zwłaszcza jeśli decyduje się rozwiązać umowę z winy pracodawcy – wyjaśniał Polkowski.
Posłuchaj:
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące przepisów prawa pracy, zapraszamy do kontaktu pod adresami mailowymi: slupsk@radiogdansk.pl lub j.merecka@radiogdansk.pl.
Joanna Merecka-Łotysz/mk





