W 2026 roku historyczne wydatki inwestycyjne. W Słupsku wzrosną też podatki od nieruchomości

Anna Gajda skarbnik Urzędu Miejskiego w Słupsku (fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

Anna Gajda, skarbnik Urzędu Miejskiego w Słupsku, na naszej antenie mówiła o propozycjach budżetu na przyszły rok oraz planowanych podwyżkach podatku od nieruchomości.

– Od stycznia wzrosną stawki podatku od nieruchomości w Słupsku. Rada miasta podczas ostatniej sesji przegłosowała wprowadzenie wyższych stawek. Wzrost wyniesie 4,5 procent. To minimalna wartość, dlatego mieszkańcy nie powinni tego znacząco odczuć. Przykładowo, za mieszkanie o powierzchni 40-60 metrów kwadratowych będzie to średnio od 5 do 8 złotych rocznie. W przypadku zabudowy jednorodzinnej, przy założeniu powierzchni działki 500 metrów kwadratowych oraz domu o powierzchni 100, 120 i 150 metrów kwadratowych, podatek wyniesie rocznie odpowiednio 20, 21 i 23 złote.
Taki poziom stawek pozwoli choć w minimalnym stopniu pokryć rosnące tempo wydatków, do których miasto jest zobowiązane w ramach realizacji zadań własnych – wyjaśniała Anna Gajda.

BUDŻET NA ROK 2026

– Budżet na przyszły rok jest właściwie dopięty, choć prace jeszcze trwają. Główne założenia i kwoty są już znane. Z całą pewnością będą to historyczne wydatki na inwestycje – ponad 200 milionów złotych.
Mogę zapewnić, że projekt budżetu zostanie przedstawiony radnym 15 listopada – mówiła Anna Gajda.

Posłuchaj:

Wyjaśniamy, skąd urzędy mają pieniądze (DOCHODY)

Pieniądze pochodzą głównie z:

  • podatków lokalnych – np. od nieruchomości, gruntów, samochodów ciężarowych;
  • opłat – np. za śmieci, wodę, kanalizację, zezwolenia, wynajem lokali miejskich;
  • udziałów w podatkach państwowych – miasto dostaje część podatków, które płacą mieszkańcy (PIT i CIT);
  • dotacji i subwencji z budżetu państwa – czyli pieniędzy, które rząd przekazuje miastu, np. na szkoły, pomoc społeczną, inwestycje;
  • środków unijnych – np. na remonty, drogi, inwestycje ekologiczne.

Na co urzędy wydają pieniądze (WYDATKI)

Miasto finansuje m.in.:

  • utrzymanie szkół, przedszkoli i żłobków;
  • pomoc społeczną – np. dodatki, świadczenia rodzinne, 500+;
  • utrzymanie ulic, chodników, oświetlenia i zieleni miejskiej;
  • wywóz śmieci, dostarczanie wody, kanalizacja;
  • wynagrodzenia urzędników, nauczycieli i pracowników miejskich instytucji;
  • inwestycje – np. budowa dróg, placów zabaw, boisk, remonty szkół, zakup autobusów.

Równowaga budżetu

  • Jeśli miasto zarobi więcej niż wyda, ma nadwyżkę.
  • Jeśli wydatki są większe niż dochody, powstaje deficyt, który trzeba pokryć np. pożyczką, kredytem lub z oszczędności.

Joanna Merecka-Łotysz/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj