Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała w środę, 12 listopada, ogłoszenie w najbliższym czasie przetargu na budowę obwodnicy Sztumu. Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki obecnie koncentruje się na DK55 w mieście.
Gdański oddział GDDKiA poinformował na stronie internetowej, że do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE wysłane zostało ogłoszenie o przetargu na budowę blisko 10-kilometrowej obwodnicy Sztumu.
„W październiku br. do Wojewody Pomorskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przy sprawnym przebiegu procedur administracyjnych, decyzję powinniśmy otrzymać w marcu 2026 r. Trasa realizowana będzie w tradycyjnym systemie Buduj” – wskazano w komunikacie.
SZCZEGÓŁY INWESTYCJI
GDDKiA przekazała, że przetarg, którego szczegóły za kilka dni pojawią się na platformie zakupowej, dotyczy budowy nowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach. Nawierzchnia ma zostać dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Mapa obwodnicy Sztumu (graf. RDDKiA)
„Trasa rozpocznie się na północy od Sztumu – w sąsiedztwie Parku Technologicznego – i zakończy włączeniem w istniejącą DK55, tuż za Sztumską Wsią. Wybudujemy sześć skrzyżowań wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jedno przejście podziemne, obiekt mostowy, cztery przejścia dla dużych i średnich zwierząt oraz dziewięć przejść dla małych zwierząt” – podano w informacji.
Podkreślono również, że nowy odcinek DK55 będzie wyposażony w elementy ochrony środowiska, w tym przepusty ekologiczne oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
ODCIĄŻENIE MIASTA
Celem inwestycji – jak wskazuje GDDKiA – jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na DK55 w Sztumie. Budowa obwodnicy ma m.in. poprawić bezpieczeństwo, odciążyć dotychczasowy układ komunikacyjny oraz zwiększyć przepustowość ulic w mieście.
HARMONOGRAM PRAC
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 22 miesiące na realizację prac – z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca. GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą w II kwartale 2026 r., tak by budowa mogła zakończyć się w IV kwartale 2028 r.
PROGRAM BUDOWY 100 OBWODNIC
Budowa obwodnicy Sztumu będzie kolejną inwestycją w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
PAP/Puch





