Od nowego roku samochody elektryczne nie będą mogły jeździć buspasami. To konsekwencje prezydenckiego weta dla pakietu regulacji, w tym przedłużających możliwość jazdy po buspasie dla aut zeroemisyjnych.
Uchwalone przez Sejm przepisy miały dotyczyć między innymi tablic profesjonalnych i testów pojazdów autonomicznych, ale także przedłużenia obowiązujących od 2018 roku regulacji, które pozwalają pojazdom zeroemisyjnym na korzystanie z buspasów.
Prezydent wprawdzie zakwestionował jedynie poprawkę dotyczącą zmian finansowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, ale w praktyce ma to wpływ na cały pakiet zmian.
Nawet gdyby samorządy chciały we własnym zakresie, na podstawie oznakowania, dać elektrykom takie przywileje, nie zdążą z procedurami projektów organizacji ruchu do końca roku.
– Wprowadzenie zmiany w organizacji ruchu to proces. Niestety, na wielu buspasach fizycznie nie ma możliwości doklejenia dodatkowej informacji o pojazdach elektrycznych. Gdyby te wątpliwości pojawiły się kilka miesięcy wcześniej, miasto mogłoby wprowadzić nowe przepisy niezależnie. Dziś wydaje się, że jest na to za późno – komentuje specjalista ruchu drogowego Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Posłuchaj rozmowy:
W Polsce zarejestrowanych jest sto tysięcy aut o napędzie elektrycznym. W Gdańsku prawie cztery tysiące.
Sebastian Kwiatkowski/ua





