NIK rozszerza kontrolę w Porcie Gdynia o przetarg promowy. „Rozpoczęła się procedura”

(fot. Wikimedia Commons)

Najwyższa Izba Kontroli rozpoczęła procedurę włączenia do trwającej kontroli nowej sprawy dotyczącej przetargu w Porcie Gdynia. Wniosek o zbadanie postępowania złożyli posłowie PiS, którzy zarzucają portowi nieuzasadnione odrzucenie oferty polskiego konsorcjum.

Pełniąca obowiązki rzecznika prasowego NIK Barbara Mroczek przekazała, że obecnie trwa procedura dodania sprawy zgłoszonej przez posłów do zakresu kontroli „P/25/054 – Zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej w portach morskich RP”, prowadzonej od sierpnia 2025 roku. Wyjaśniła, że celem kontroli jest sprawdzenie, czy prawidłowo realizowano zadania związane z zabezpieczeniem infrastruktury krytycznej w portach morskich.

– NIK planuje publikację wyników kontroli na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2026 roku. Do tego czasu szczegółowe informacje o kontroli są objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy kontrolerskiej – przekazała Mroczek.

OPERATOR STENA LINE WYGRAŁ PRZETARG

We wrześniu 2025 roku Port Gdynia poinformował, że operator promowy Stena Line wygrał przetarg na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, zlokalizowanego na Nabrzeżu Polskim, na lata 2026-2032.

W przetargu brało udział także konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, będące połączeniem kilku polskich operatorów promowych działających pod wspólną marką w celu realizacji projektów i przetargów. Po zakończeniu postępowania port podał, że oferta konsorcjum „zawierała wartościową koncepcję w zakresie rozwoju ruchu promowego, jednakże brak pełnej zgodności z warunkami określonymi w specyfikacji postępowania uniemożliwił jej dalsze procedowanie. Decyzja nie stanowi oceny potencjału ani kompetencji konsorcjum”.

WNIOSEK O WSZCZĘCIE KONTROLI

W październiku 2025 roku posłowie PiS Kacper Płażyński i Dorota Arciszewska-Mielewczyk złożyli do NIK wniosek o wszczęcie kontroli w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia w zakresie przeprowadzonego w tym roku postępowania dotyczącego korzystania z Publicznego Terminala Promowego.

Zdaniem posłów port, odrzucając ofertę konsorcjum, „naraził się na straty finansowe w kolejnych latach”. Wskazali, że odrzucenie oferty „oparte o zarzut niewykonalności propozycji nie zostało wykazane faktami, a jedynie przypuszczeniami jednego niezależnego eksperta, który jednocześnie określał konsorcjum jako podmiot o wieloletnim bogatym doświadczeniu i bez podstaw do podważania jego kompetencji”.

„NIE TRZEBA BYĆ SPECJALISTĄ, BY WIEDZIEĆ”

Płażyński przekazał, że z analizy dokumentów wynika, iż oferta konsorcjum byłaby korzystniejsza dla portu.

– Polskie konsorcjum złożyło ofertę na przewóz pojemności brutto nie mniejszej niż 45 mln GT, podczas gdy Stena Line – nie mniejszej niż 43 mln GT. Konsorcjum zaoferowało gwarantowaną liczbę pasażerów nie mniejszą niż 750 tys., a Stena Line – nie mniejszą niż 700 tys – wyliczał.

Dodał, że konsorcjum planowało otwarcie dwóch połączeń – do Ystad i Karlskrony – podczas gdy Stena Line tylko do Karlskrony. Stena Line przewidywała 17,5 zawinięć w tygodniu, a konsorcjum 23,5 w 2026 roku i 27,5 od 2027 roku.

– Nie trzeba być specjalistą, żeby wiedzieć, która oferta jest warta więcej – przekonywał.

OŚWIADCZENIE PORTU

Według oświadczenia portu z października, „postępowanie dotyczące korzystania z Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia zostało przeprowadzone w sposób transparentny, konkurencyjny i zgodny z obowiązującym prawem, zarówno krajowym, jak i unijnym”. Poinformowano również, że oferta na Pakiet I złożona przez konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona z przyczyn formalnych. Komisja, po analizie koncepcji, uznała, że deklarowane wartości nie mogą zostać wykonane przez konsorcjum.

Podkreślono, że nie doszło do naruszenia zasad przejrzystości, uczciwej konkurencji ani równego traktowania oferentów.

– Procedura była zgodna z prawem i konieczna – stanowiła wymóg wynikający z finansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Zaniechanie jej lub preferencyjne potraktowanie któregokolwiek z armatorów mogłoby skutkować utratą dotacji i koniecznością zwrotu środków unijnych – podała spółka.

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni został oddany do użytku w czerwcu 2022 r. Obiekt ma powierzchnię ponad 7 ha. Obejmuje jedno stanowisko promowe, ma zdolność przewozową ponad 8,2 mln metrów linii ładunkowych rocznie i pozwala na obsługę blisko 2,5 mln pasażerów.

PAP/mk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj