Będzie modernizacja linii Ustka-Szczecinek. Ekspert: „Okolice Słupska to region wykluczenia komunikacyjnego”

205 milionów kosztować ma modernizacja linii kolejowej Ustka-Szczecinek. PKP Polskie Linie Kolejowe pokazały dziś w Gdańsku projekt przebudowy.
Docelowo pociągi na tej linii mają jeździć z prędkością 100 km/h.

ZA MAŁO POŁĄCZEŃ

Zdaniem burmistrz Kępic, Magdaleny Gryko mieszkańcy czekają na remont tej linii, bo dziś przestarzała infrastruktura uniemożliwia wprowadzenie atrakcyjnego rozkładu jazdy.

– Dziś mamy sytuację w której mieszkańcy muszą dojechać do Słupska czy Miastka. Idealna wydaje się kolej, ale niestety czas dojazdu i liczba połączeń są niewystarczające. Po prostu ta infrastruktura nie jest w stanie zapewnić właściwej komunikacji – mówi Gryko.

100 KM NA GODZINĘ

PKP PLK, jako wariant do realizacji wskazuje rozwiązanie w którym do 100 km/h podniesiona zostanie dopuszczalna prędkość składów. Powstaną nowe perony, mijanki, a także nowy odcinek linii kolejowej i przystanek Ustka-Osiedle po zachodniej stronie miasta. Nowy tor ma mieć długość około tysiąca trzystu metrów.

Nowe, stumetrowe perony przesunięte zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców powstaną między innymi w Słosinku, Gwdzie Małej. Powstaną tak zwane mijanki w Białym Borze, czy Gałęzinowie.

NOWY PERON

Powstanie też dodatkowy nowy, trzeci peron na stacji w Słupsku z tunelem pod torami, który połączy ulicę Wojska Polskiego z ulicą Banacha.

Niestety PKP na razie wyklucza elektryfikację linii 405. Ta wersja kosztowałaby około siedmiuset milionów złotych. Trakcja elektryczna zostanie zmodernizowana tylko na odcinku Słupsk-Ustka. Na pozostałym obszarze, czyli od Słupska do Szczecinka składy mają mieć lokomotywy spalinowe.

TRZEBA ZACZĄĆ MODERNIZACJĘ

Zdaniem Eugeniusza Manikowskiego z Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego na razie ważne jest by zacząć modernizację.

– Możemy tę propozycję PKP PLK traktować jako na przykład pierwszy etap. Na razie poprawiamy bezpieczeństwo, podnosimy prędkość, a potem szukamy pieniędzy na drugi etap, czyli elektryfikację tej linii. Wszystkie analizy jakie mamy wskazują jasno, że okolice Słupska to region wykluczenia komunikacyjnego.

Elektryfikacja tej linii pozwoliłaby otworzyć możliwości dla kursowania tu pociągów dalekobieżnych, na przykład składów Inter City. – Dziś nie ma takiej możliwości, a aż się prosi o skomunikowanie Ustki z Poznaniem tą trasą – dodaje Manikowski.

KONIEC PRZED 2022 ROKIEM

Linia numer 405 ma zostać zmodernizowana do roku 2022. PKP PLK nie zdecydowała jeszcze czy zbuduje drugi tor na linii 202 Szczecin-Gdańsk. Oba projekty mają się łączyć w Słupsku, gdzie PKP chce zbudować nowy dworzec kolejowy. Obecny ma zostać rozebrany.

Przemysław Woś/amo

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj