Do gdyńskiego portu będą wpływały coraz większe statki. Wszystko za sprawą nowej, większej obrotnicy. Podstawowym celem inwestycji jest umożliwienie zawijania do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych pływających między Europą a Azją. Obrotnica to akwen żeglugowy przeznaczony do bezpiecznego wykonywania manewrów statków w celu wejścia do basenów portowych albo zmiany kursu lub ustawienia statków w porcie.
Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300 – 330 metrów. Po powiększeniu Obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370 – 400 metrów.
NA RAZIE DUŻE STATKI SIĘ NIE MIESZCZĄ
Teraz tak duże statki nie mogą na razie zawijać do terminali kontenerowych BCT i GCT. Sytuacja ulegnie zmianie pod koniec 2017 roku, kiedy przewidywane jest oddanie do użytkowania powiększonej do 480 metrów Obrotnicy nr 2.
W połączeniu z nowoczesnymi terminalami, wyposażonymi m. in. w suwnice o zasięgu 19 i 22 rzędów, pozwoli to na spełnienie oczekiwań klientów i zapewnienie obsługi rosnących ilości ładunków generowanych przez – mającą trwałe podstawy rozwoju – polską gospodarkę.
NIE TYLKO NOWA OBROTNICA
Przetarg w ramach zadania inwestycyjnego: „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia- Etap I” obejmuje w szczególności wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne.
Kolejne etapy inwestycji przygotowywane do wykonania w latach 2018 – 2020 obejmują poszerzenie do 280 i pogłębienie do 17 metrów toru podejściowego, pogłębienie do 16 metrów akwenów wewnątrz portu i poszerzenie do 140 metrów wejścia wewnętrznego.
W tym czasie port będzie już dysponował pięcioma nabrzeżami przystosowanymi do przyjmowania statków o zanurzeniu do 15 metrów – dwoma kontenerowymi i trzema masowymi.
mar