Zgodne z prawem, ale czy moralne? „Piwna promocja to rozpijanie społeczeństwa”

To zgodne z prawem choć niemoralne. Tak o promocji, która zbulwersowała wielu naszych słuchaczy, mówi Radosław Nowak z Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.
Mowa o promocji, w której jedna z sieci marketów w zamian za zakupy powyżej 99 złotych oferowała różne produkty lub ulgi. Do wyboru były m.in. 2 piwa. Według wielu osób to rozpijanie społeczeństwa. Zgadza się z tym Radosław Nowak z Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień, choć podkreśla, że działanie jest zgodne z prawem.

ZGODNIE Z PRAWEM

Z punktu widzenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości nie wygląda na to, aby takie działanie było niezgodne z prawem. – Natomiast jeżeli popatrzymy na to z takiej strony, że ustawa ma na celu ograniczenie spożywania alkoholu, to każda promocja zakładająca dodawanie piwa jest przeciw tej ustawie – mówi Radosław Nowak. Jego zdaniem, jeżeli ktoś idzie do sklepu i nie ma zamiaru kupić piwa lub go na to nie stać, ale dostaje je w promocji do produktów spożywczych, to ktoś ułatwia mu spożywanie alkoholu. A to nic innego jak właśnie wskazane przez naszych słuchaczy „rozpijanie społeczeństwa”.

ROZBUDOWAĆ ŚWIADOMOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA

Jak wskazuje Radosław Nowak, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi mówi o tym w drugim punkcie, gdzie możemy przeczytać m.in. że „zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymanie się od spożywania alkoholu […] ograniczanie dostępności alkoholu”.

Badania pokazują, że w tych społeczeństwach, w których dostęp do alkoholu jest ograniczony, pije się mniej. – Myślę sobie, że musimy rozbudowywać świadomość społeczeństwa o to, że niekoniecznie trzeba pić „tyle ile jest”, ale „tyle ile się chce”, albo „tyle ile można” – przekonuje Radosław Nowak. – Trzeba pamiętać o tym, że musimy normalnie żyć, później trzeba usiąść za kółkiem. Rozsądna kontrola spożywania alkoholu jest wskazana.

OŚWIADCZENIE MARKETU

O komentarz do sprawy poprosiliśmy także rzecznika sieci marketów, w której obowiązuje promocja. Zapewnił, że wszystkie akcje marketingowe są zgodne z prawem a sieć kładzie nacisk nie tylko na to, żeby sprzedaży była prowadzona legalnie, ale również odpowiedzialnie. Poniżej całe oświadczenie.

„Informujemy, że prowadzone przez nas akcje marketingowe są przygotowywane i realizowane w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Stosowne przepisy (art. 131 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi) regulują m.in. warunki konieczne do spełnienia podczas promocji lub reklamy produktów typu piwo. Realizowana przez nas sprzedaż promocyjna, do której Pan nawiązuje, nie odnosiła się do żadnego ze wskazanych w ustawie wyłączeń. W uzupełnieniu chcielibyśmy podkreślić, że sieć kładzie duży nacisk na to, aby także sprzedaż alkoholu w naszych placówkach prowadzona była nie tylko w zgodzie w obowiązującym prawem, ale również w pełni odpowiedzialnie. Mając powyższe na uwadze, w naszej sieci od dawna, w oparciu o stosowne przepisy, funkcjonują procedury i regulacje wewnętrzne dotyczące sprzedaży alkoholu. W ostatnim czasie zorganizowaliśmy także dla pracowników naszych sklepów specjalną kampanię edukacyjną wspierającą istniejące zasady. Stanowi ona łatwą, przejrzystą formę przypomnienia pracownikom obowiązujących przepisów, a także wzbudzenia ich czujności podczas sprzedaży napojów alkoholowych”.

Sylwester Pięta/ ap
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj