Ponad stu mieszkańców Krynicy Morskiej i okolicznych miejscowości uczestniczyło w spotkaniu z przedstawicielami rządu na temat planów budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Kryniczanie są przeciwni inwestycji.
W Krynicy Morskiej z mieszkańcami miasta spotkali się m.in. Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Dariusz Drelich – wojewoda pomorski, Artur Chojecki – wojewoda warmińsko-mazurski oraz dyrektorzy oddziałów GDDKiA w Olsztynie i w Gdańsku, a także reprezentanci Urzędu Morskiego w Gdyni. Na jednej ze ścian umieszczono baner z napisem: „Krynica Morska NIE dla przekopu”.
„KRYNICA MORSKA NIE DLA PRZEKOPU”
Burmistrz Krynicy Morskiej Krzysztof Swat mówił przed spotkaniem dziennikarzom, że zdecydowana większość mieszkańców jest przeciwna budowie przekopu łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. – Mieszkańcy mają obawy z jednej strony o zasadność inwestycji, a z drugiej o środowisko – dodał.
– Budowa przekopu spowoduje zachwianie naturalnego procesu odkładania się piasku na plażach i tym samym przyczyni się do ich zanikania – mówili reporterce Radia Gdańsk mieszkańcy. – Czekamy na jakieś propozycje ze strony rządu.
JEDNA Z NAJWAŻNIEJSZYCH INWESTYCJI W KRAJU
Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej – podkreślił, że celem spotkania jest przede wszystkim zorganizowanie szeroko pojętych konsultacji społecznych. Rozpoczynając wystąpienie podkreślił, że „nie jest to na pewno ostatnie spotkanie”.
Przekop to inwestycja uznawana za jedną z najważniejszych w kraju – m.in. ze względów geopolitycznych i bezpieczeństwa. Minister zaznaczył, że inwestycja jest „jedynym rozwiązaniem na rzecz gospodarczego aktywizowania tego obszaru także w zakresie współpracy międzynarodowej”.
– Dopiero nowy raport oddziaływania na środowisko pokaże ewentualne zagrożenia, jakie może spowodować inwestycja – mówił Gróbarczyk.
MOŻLIWE SĄ TRZY LOKALIZACJE PRZEKOPU
W maju tego roku rząd przyjął uchwałę ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Kanał żeglugowy ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł. Przekop ma być zrealizowany do 2022 r.
Możliwe są trzy lokalizacje przekopu przez Mierzeję Wiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie.
Anna Rębas/puch