Niedziałające światła, dziura w asfalcie, brak studzienki – w Radiu Gdańsk sprawdzamy gdzie i jak należy zgłaszać podobne problemy drogowe. Dla większości kierowców takie sytuacje są sporym kłopotem. Jak przyznają, utrudnienia starają się ominąć, ale nie często zgłaszają je służbom. Pytani o numery telefonów najczęściej wspominają, że w razie potrzeby znajdą je w internecie.
– Nie dzwonię, pewnie bym poszukał zakładu użyteczności publicznej – mówi jeden z mieszkańców. – Dopóki się nic nie zdarzyło to takiej potrzeby nie mam – przyznaje inna mieszkanka.
GDAŃSK
Tymczasem w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni od kilku lat działa całodobowe stanowisko Dyżurnego Inżyniera Miasta. Jak mówi Henryk Sasak, w ciągu jednej zmiany odbieranych jest nawet 80 telefonów. Interwencje dotyczą np. dziur, śliskich chodników, przepalonych lamp, uszkodzonych ławek. – Jesteśmy po to, by pomóc i cieszymy się jeśli możemy to zrobić – podkreśla. Numer telefonu do Dyżurnego Inżyniera Miasta umieszczony jest też na słupach latarni i sygnalizacji: to 58 524 45 00.
SOPOT I GDYNIA
W ciągu dnia Zarząd Dróg i Zieleni, a przez całą dobę Straż Miejska – taki system przyjmowania zgłoszeń drogowych od mieszkańców stosują Sopot i Gdynia. – Jest całodobowy telefon do straży miejskiej – 986. Mamy też specjalny formularz zgłoszeniowy na stronie zdiz.gdynia.pl. Można także w godzinach pracy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni czyli od godziny 7.30 do 16 zadzwonić pod numer 58 761 20 00 – mówi Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni.
Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski
Jak to wygląda w Sopocie? – Mieszkańcy zazwyczaj w ciągu roku dzwonią do straży miejskiej, która koordynuje, szczególnie w tych godzinach popołudniowych, nocnych, wczesnoporannych, wszelkie zdarzenia – mówi Anna Dyksińska z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta w Sopocie.
Straż miejska przyjmuje zgłoszenia w sprawach na przykład zerwanych linii trakcyjnych, wybitych studzienek, pomaga również pieszym, którzy zgłaszają problemy z chodnikami. – Natomiast w czasie Akcji Zima mamy całodobowy dyżur w Zarządzie Dróg i Zieleni pod numerem 58 551 01 12. Można zgłaszać wszelkie usterki, wszelkie problemy drogowe, ale tylko i wyłącznie w tym czasie, w którym trwa Akcja Zima – dodaje Dyksińska.
GDDKiA TEŻ W AKCJI
Nawet 200 telefonów dziennie odbiera dyżurny Punktu Informacji Drogowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. To swoisty punkt dowodzenia drogowców czuwających nad siecią ponad 800 km tras krajowych w regionie.
– Tutaj dyżurni działają całą dobę, patrzą w kamery, patrzą co się dzieje. Teraz w czasie zimy sprawdzają czy sprzęt jeździ, odbierają telefony, ewentualnie wysyłają służby, które usuwają daną usterkę. W całej Polsce numer to 19 111. Dyżurny łączy z jednym z punktów informacji drogowej – wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA.
Dyżurny Inżynier Miasta Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski
Pracownicy Zarządu Dróg Wojewódzkich proszą natomiast kierowców o telefonowanie do poszczególnych rejonów. Listę kontaktów można znaleźć na stronie internetowej. Tam też formularz zgłoszeniowy, z którego można skorzystać poza godzinami pracy od 7:00 do 15:00. Drogowcy zaznaczają, że sygnały o poważnych problemach otrzymują też od służb ratowniczych.
Rejon Dróg w Bytowie
tel./fax (59) 822 32 51, (59) 822 71 51
tel. kom. 512 181 469
Rejon Dróg w Chojnicach
tel. (52) 397 – 32 – 16
tel. kom. 609 – 690 – 792
Rejon Dróg w Gdańsku
tel/fax (58) 320 – 20 – 25 w. 109
tel. kom. 609 – 690 – 798
Rejon Dróg w Kartuzach
tel. (58) 681 – 03 – 21
tel. kom. 609 – 690 – 803
Rejon Dróg w Lęborku
tel. (59) 863 – 18 – 88
tel. kom. 609 – 690 – 794
Rejon Dróg w Pucku
tel. (58) 673 – 25 – 44; 673 – 38 – 28
tel. kom. 609 – 691 – 738
Rejon Dróg w Starogardzie Gdańskim
tel/fax (58) 562 – 69 – 70, 562-26-75
tel. kom. 609 – 690 – 796
Rejon Dróg w Sztumie
tel/fax (55) 277-24-83
tel. kom. 609 – 690 – 786
Posłuchaj reportażu Sebastiana Kwiatkowskiego:
Sebastian Kwiatkowski/Maria Anuszkiewicz