Magdalena Hajduk: „Młodzi ludzie chcą uczyć się historii, ale za pomocą immersyjnych projektów”

(Fot. IPN)

Nie chcemy przekierowywać atencji młodych ludzi wyłącznie do świata cyfrowego. Musimy też jednak pokazać im, gdzie mają szukać zweryfikowanych informacji. Młodzi ludzie chcą uczyć się historii, ale za pomocą immersyjnych projektów edukacyjnych – mówiła na antenie Radia Gdańsk Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej.

– Biuro Nowych Technologii powstało, aby otworzyć dialog z młodym pokoleniem. Żyjemy w czasach algorytmizacji życia i rozwijającej się technologii. Oferta Instytutu Pamięci Narodowej musi być rozwinięta o ten obszar. Trzeba było zmierzyć się z potrzebami młodych ludzi. Okazało się, że młodzi ludzie chcą uczyć się historii, ale za pomocą immersyjnych projektów edukacyjnych – wyjaśniła w rozmowie z Bartoszem Stracewskim.

– Taki projekt stworzyliśmy w zeszłym roku. Wykorzystuje on wirtualną technologię. To „Gra Szyfrów”. Grę ściągnęło ponad 135 tys. osób nie tylko z Polski, ale z całego świata. Największym sukcesem dla Biura Nowych Technologii było to, gdy gra została wpisana przez ministerstwo do projektu „Gry w edukacji”. To była pierwsza gra wpisana w ten projekt razem z „The War of Mine”. To nasz kultowy projekt, ma duże zasięgi – przyznała „Gość Dnia Radia Gdańsk”.

– Udało nam się również stworzyć projekt „Szybowcowa ’87”, który jest dostępny na platformie Steam. Stworzyliśmy też projekty unikatowe, na przykład pierwszy hackathon historyczny, który odbył się podczas Kongresu Pamięci Narodowej na Stadionie Narodowym. To obudziło w nas pozytywne emocje ze względu na połączenie świata nauczycieli i uczniów – zaznaczyła.

Jak mówiła Hajduk, Instytut Pamięci Narodowej zamierza wykorzystywać sztuczną inteligencję, która oparta będzie o dane Instytutu Pamięci Narodowej.

– Nie chcemy przekierowywać atencji młodych ludzi wyłącznie do świata cyfrowego. Chcemy ich zatrzymać tutaj, w realu, pokazać im, że tutaj też jest fajnie. Musimy też jednak pokazać im, gdzie mają szukać prawdziwych, zweryfikowanych informacji. Dlatego chcemy wykorzystywać sztuczną inteligencję w oparciu o petabajty danych Instytutu Pamięci Narodowej. To nasza decyzja w oparciu o balans, który chcemy zachować, wdrażając projekty wykorzystujące nowe technologie – tłumaczyła.

– W ubiegłym tygodniu premierę miał projekt „Cyfrowi Bohaterowie”. Zdigitalizowaliśmy postać Krzysztofa Wyszkowskiego oraz Andrzeja Gwiazdy. W ramach rozwoju projektu chcemy karmić postaci cyfrowe sztuczną inteligencją, ale wyłącznie opartą o merytoryczne, zweryfikowane dane IPN. Będziemy rozwijać nasz projekt o kolejnych bohaterów, będą wśród nich Miś Wojtek czy Jan Zumbach – zapowiedziała dyrektor Biura Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej.

„Gość Dnia Radia Gdańsk” podkreślała, że projekty edukacyjne wymagają oparcia o prawdziwe, zweryfikowane informacje oraz współpracy między różnymi biurami Instytutu Pamięci Narodowej.

– Wiemy, jak teraz jest głośno o sztucznej inteligencji. Jesteśmy pełni obaw w związku z tym, jak wyglądają źródła tych informacji. Nie chcemy budować społeczeństwa, które opiera swoją wiedzę o informacje znikąd. Chcemy budować świadomość. Cały czas jesteśmy mocno zintegrowani z misją edukacyjną. Żaden projekt w Biurze Nowych Technologii nie powstałby, gdyby nie inne biura – oceniła.

– W planach jest, aby bohaterowie historii Polski byli nauczycielami historii zarówno podczas wystaw czasowych, jak i innych przedsięwzięć, a także w szkołach. Mamy nadzieję rozwinąć ten projekt na tyle, by mógł on być samodzielną, immersyjną lekcją historii. Istotny jest też projekt audycji poświęconych nowym technologiom, które mają pomóc oswoić te technologie wśród edukatorów. Ten cykl audycji będzie prezentowany niebawem na antenie Radia Gdańsk – mówiła Hajduk.

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj