Powinni wyjść na ludzi. Starter przeprowadził badania gdańskiej młodzieży

Inkubator Starter - działania edukacyjne

Chcą zostać lekarzami, informatykami albo prywatnymi przedsiębiorcami. Takie są najczęściej deklaracje gdańskiej młodzieży. Dwóch na trzech uczniów gotowych jest w przyszłości wyjechać do pracy za granicę. Dla gimnazjalistów i licealistów szkolne lekcje informatyki są często nudną powtórką tego co już znają, za to wiedzę o przedsiębiorczości czerpią głównie z zajęć szkolnych. W Gdańsku zbadano jak wygląda portret współczesnego ucznia, jakie ma plany na przyszłość i jak korzysta z najnowszych technologii. – Wyniki jednak są raczej krzepiące, mówi Magdalena Smolak z Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. Najważniejszy, że młodzi ludzie wiedzą, że ich przyszłość jest w ich rękach i to oni są główną siłą sprawczą życiowego sukcesu. 9 na 10 uczniów jest zdania, że ich przyszłe życie będzie zależeć w dużej mierze od pracowitości i wytrwałości w dążeniu do wyznaczonych celów.

Nie jest też źle jeśli młodzi ludzie wskazują jako hobby aktywności z pogranicza kultury i sztuki, a po lekcjach wybierają zajęcia naukowe i sportowe. Badania wskazują, że młodzież nie tylko lubi siedzieć przy komputerze i chodzić po galeriach handlowych, jak niektórzy stereotypowo ją oceniają. Młodzi ludzie cenią też twórcze aktywności.

Jeśli chodzi o zainteresowanie technologią, to obsługa sprzętu informatycznego jest po prostu zwyczajną częścią codzienności. Preferowana jednak bardziej przez chłopców. Dla dziewczyn fascynacja nowinkami ze świata komputerów, tabletów i komórek już nie jest większą wartością. Uczniowie lubią „pogrzebać” w softwerze i hardwerze, ale najczęściej już nie ma wśród nich informatyków naznaczonych wiedzą tajemną. Obecnie nie składa się komputerów jak przed laty, nie przyspiesza ich pracy, obsługa urządzeń nie wymaga użycia wiedzy super specjalisty. Technologia stała się po prostu codziennością, to chyba najlepsze określenie.

Większość uczniów zdobywa wiedzę o technologiach na własną rękę. Szkoła nie jest dla nich w tej materii autorytetem. Wiedza informatyczna pochodzi raczej ze źródeł pozaszkolnych. W przypadku nauki przedsiębiorczości jest odwrotnie. Tu większość wiedzy czerpana jest z zajęć szkolnych i organizowanych we współpracy ze szkołami. Osoba przedsiębiorcza to zdaniem uczniów ktoś dążący do celu, elastyczny, godzący się z porażkami z których wyciąga wnioski, szukający rozwiązań problemów ale też stawiający na swoim, po prostu radzący sobie w życiu.

Posłuchaj rozmowy z Magdaleną Smolak o badaniach „Technologie i postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży gdańskiej” przeprowadzonych przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych na zlecenie Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. Sondaż wykonano w 23 szkołach (15 liceach i 8 gimnazjach). EDUInspiracje logotyp
Badania zostaną zaprezentowane na otwartym spotkaniu dla nauczycieli w Staterze w piątek 16 stycznia o godzinie 14.30. Będzie to kolejne spotkanie z cyklu EDU Inspiracje w STARTERZE. To spotkania gromadzące przedstawicieli oświaty, biznesu oraz edukacji pozaformalnej zainteresowanych nowatorskimi metodami i narzędziami nauczania. O swoich doświadczeniach w gamifikowaniu opowie też dr Wojciech Glac z Uniwersytetu Gdańskiego. Gość EDU Inspiracji przedstawi elementy mechaniki i dynamiki gier prowadzonych w ramach czterech kursów akademickich, a także spostrzeżenia i refleksje płynące z ich gamifikowania, przydatne dla osób pragnących wprowadzić to narzędzie do swojej praktyki dydaktycznej. Szczegóły znajdziesz na stronie Inkubatora STARTER klikając tutaj lub na obrazek po lewej stronie. Tam też znajduje się raport i gra komputerowa ucząca przedsiębiorczości o której rozmawialiśmy z Magdaleną Smolak.  


Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj