Można go nazwać, jak zrobił to Włodzimierz Raszkiewicz, najcierpliwszym fotografem na świecie. Obróbka jednego zdjęcia zajmuje mu nawet kilka dni. Radosław Brzozowski z Gdyni zajmuje się technikami szlachetnymi i zapomnianymi takim jak odbitka olejowa. W tym wypadku przygotowanie samego papieru zajmuje jeden dzień, gdy doliczyć do tego schnięcie, to robią się z tego dwa, trzy dni. Potem naświetlenie i wypłukanie papieru zajmuje kolejny dzień. Nawet mając wcześniej przygotowany negatyw, dopiero po kilku dniach można siadać i biorąc pędzel do ręki zacząć zdjęcie robić. Taka jest właśnie technika olejna, na naświetlony papier nakłada się farbę drukarską i powstaje obraz.
Czy rozpoznajecie to miasto? Na pewno mieszkańcy Pomorza byli tam wielokrotnie. To znany wszystkim Gniew. Zdjęcie wydaje się zrobione zostało kiedyś tam przed wojną. Nic bardziej mylnego, to wspólczesny obraz powstały w ramach projektu „Gniew – piękno nieznane”.
Poniżej Dolny Śląsk okiem Brzozowskiego. To kraina, której bogactwo może oddać jedynie fotograficzna technika olejowa, uważa Radosław Brzozowski. Piękne krajobrazy, ogromne pałace i przytłaczające ruiny. Poniżej jedna z prac tam wykonanych. Prawda, że wygląda na zdjęcie z zamierzchłych czasów początków fotografii? Gdyby tylko nie wspłczesne lampy uliczne 🙂
Radosław Brzozowski prowadzi Trójmiejską Szkołę Fotografii. To jedyne miejsce w Europie gdzie można nauczyć się tak wielu dawnych technik fotograficznych jak odbitka olejowa, pigment, papier solny, odbitka albuminowa, brąz Vandyke, guma dwuchromianowa, platynotypia czy ambrotypia. To wiedza dziś często tajemna. Gdy Radosław Brzozowski zaczynał swoje poszukiwania nie miał podręczników, nie miał odczynników, nie miał mistrzów. Co prawda ten i ów pasjonat w Polsce czy za granicą robił fotografie jakąś jedną XIX wieczną techniką, ale większość sposobów trzeba było odkrywać i odtwarzać samodzielnie.
Platynotypia to niegdyś niezwykle popularna, dziś jedna z najrzadziej spotykanych i jednocześnie najtrwalszych technik fotograficznych. Wywodząca się z XIX wieku technika platynotypii oraz siostrzana palladotypia wykorzystują obraz powstały z najszlachetniejszych z metali; platyny i palladu. Powstałe odbitki cechuje niezwykła wręcz plastyka. Powyżej mała próbka platynowego aktu autorstwa Radosława Brzozowskiego, ale przyznajmy, tego rodzaju zdjęcia należy oglądać w wersji analogowej.
Obecnie do Gdyni przyjeżdżają pasjonaci nawet z USA, żeby uczyć się dawnych technik. Tu znajduje się fotograficzny sklep internetowy, w którym jako jedynym w Polsce, przygotowywane są receptury do pracy w technikach tradycyjnych i szlachetnych.
Posłuchaj audycji z Radosławm Brzozowskim:
Jak powstają współcześnie zdjęcia sprzed 100 lat. To można zobaczyć na filmie poniżej. Ekipa Radosława Brzozowskiego zrobiła plener we Wdzydzach Kiszewskich gdzie pracownicy Muzeum Etnograficznego wcielili się w postaci dawnej wsi.
Nothing artificial from Radosław Brzozowski on Vimeo.