– Dlaczego wybitny polski fotograf nie ogląda zdjęć w Internecie, nie ma Instagrama, czasami tęskni za pracą w ciemni fotograficznej i woli improwizację od sztywnego ustawiania swoich modeli? Audycja to rozmowa z Andrzejem Świetlikiem, a okazją do spotkania jest wystawa „Dyakowski – fotografia – Świetlik”.
Zdjęcia prezentowane na wystawie „Dyakowski – fotografia – Świetlik” zostały wykonane z myślą o książce „Sax Club Pana Dyakowskiego” autorstwa Kamila Wicika, napisanej przy współpracy Mariusza Nowaczyńskiego. Są to jednak fotografie, które w większości nie trafiły na karty publikacji. Książka ukazała się 15 listopada 2018 roku nakładem wydawnictwa Kosycarz Foto Press. Wystawę w Gdyńskim Centrum Filmowym można będzie oglądać do 15 kwietnia.
Kamil Wicik i Andrzej Świetlik pracują nad powieszeniem wystawy. Fot. W.Raszkiewicz
Andrzej Świetlik wymieniał z Kamilem Wicikiem maile, dzwonili do siebie, pretekstem do tej korespondencji i poznania była album „Ciechowski – Świetlik”. Nasz redakcyjny kolega był zainteresowany historią fotografii, robionych Obywatelowi G.C. przez znanego polskiego fotografa. Panowie chyba się polubili, ich dialog nie ograniczył się do wspomnień o Ciechowskim, rozmawiali też o innych sprawach, takie po prostu – co u Ciebie słychać? Gdy Andrzej Świetlik usłyszał, że Kamil pracuje na książką „Sax Club Pana Dyakowskiego”, zapytał o zdjęcia. – Jest ich trochę, ale przyda się więcej. – To ja chętnie zrobię. – Ale chyba nie stać nas na tak wybitnego fotografa? – Nie ma problemu, mam przeczucie, że to będzie ciekawa praca. Andrzej Świetlik przyznaje, że spotkanie, rozmowa, pobycie z Przemkiem Dyakowskim, było dla niego kuszącym projektem. Mówi nawet, że zdjęcia powstały przy okazji spotkania.
Zaproszenie na wystawę. Projekt Krzysztof Piekło
Andrzej Świetlik [ur. 1951 r. w Złotowie] – fotograf – portrecista. Współtwórca grupy artystycznej Łódź Kaliska, w której pracuje nieprzerwanie do dzisiaj. Członek ZPAF. Absolwent ASP w Warszawie. Od 2013 roku wykładowca fotografii w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej w Warszawie na kierunku Grafika. Portretował wielu uznanych artystów, wśród których znaleźli się m.in. Grzegorz Ciechowski, Edyta Geppert, Kora, Czesław Niemen, Marek Grechuta, Stanisław Soyka, Adam Nowak. Fotografie Świetlika to także około 50 okładek płyt, m.in.: Obywatel G.C. – „Obywatel świata”, Republika – „1991”, Maanam – „Derwisz i Anioł”, Edyta Geppert – „Historie prawdziwe” czy Justyna Steczkowska – „Dziewczyna Szamana” oraz wiele plakatów
Włodzimierz Raszkiewicz