– Firma CD Projekt RED jest więcej warta niż wszystkie kopalnie węgla kamiennego w Polsce – mówił Jacek Skarbek w audycji Ludzie i Pieniądze w Radiu Gdańsk, komentując wycenę rynkową producenta i dystrybutora gier o Wiedźminie powstałych na podstawie cyklu książkowego Andrzeja Sapkowskiego. Wycena rynkowa CD Projekt RED, czyli producenta i dystrybutora serii gier o Wiedźminie, przekroczyła miliard dolarów. To historyczny rekord kursu akcji spółki notowanej na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, która dołączyła do grona najważniejszych firm technologicznych na świecie.
– Powinniśmy być dumni i jednocześnie powinniśmy trochę zazdrościć właścicielom firmy – mówił Marcin Nowicki. – To olbrzymi sukces. Wierni słuchacze pewnie pamiętają, że od lat w tej audycji powtarzamy, że dzisiaj takie sukcesy są możliwe. Nowe technologie są „ponadgraniczne”. Nie musimy mieć już jakiejś specjalnej infrastruktury, tylko to, co siedzi w naszych głowach – odwagę i pomysł.
„TO BYŁA DŁUGOFALOWA STRATEGIA”
Nowicki dodał, że CD Projekt RED dał przykład długofalowej strategii biznesowej. Jego zdaniem ważne było to, że przedstawiciele firmy nie stawiali na szybki zysk, co przyniosło efekty. Prowadzący audycję Jacek Naliwajek przypomniał, że firma przez długi czas działała na granicy opłacalności.
– Jestem dumni, że Polacy osiągnęli taki sukces. Życzyłbym sobie, żeby takich sukcesów było więcej, bo jest to nam potrzebne, jako państwu i narodowi. Jeśli nic nam nie będzie przeszkadzało, to myślę, że takich sukcesów będzie więcej. Mamy ludzi, w których tkwi potężny potencjał. Trzeba im tylko dać możliwość, żeby mogli to wykorzystać dla ich własnego i narodowego biznesu – powiedział Wiesław Szajda.
Fot. Radio Gdańsk/puch
„CD PROJEKT JEST WIĘCEJ WARTA NIŻ WSZYSTKIE KOPALNIE W POLSCE”
– Wynika z tego, że firma CD Projekt RED jest więcej warta niż wszystkie kopalnie węgla kamiennego w Polsce – stwierdził Jacek Skarbek.
Wiedźmin (ang. The Witcher) jest serią gier komputerowych i mobilnych wykreowanych przez studio CD Projekt RED na motywach Sagi o Wiedźminie – cyklu książkowego Andrzeja Sapkowskiego. Pierwsza edycja gry w wersji na komputerach PC ukazała się w 2007 roku. Od początku spotykała się pozytywnym przyjęciem krytyków.
Gry komputerowe zdobyły popularność w latach 70. XX wieku dzięki konsolom telewizyjnym i automatom do gry. Z biegiem lat branża gier komputerowych znacznie się rozrosła, a rynek zagarnęły wielkie przedsiębiorstwa, takie jak: Electronic Arts, Activision Blizzard, Sony Computer Entertainment, Microsoft, Nintendo czy Ubisoft.
RYNEK WARTY 100 MILIARDÓW DOLARÓW
Szacowano, że wartość tego rynku w 2011 roku wynosiła 52 miliardy dolarów. W 2016 roku wartość rynku gier może zbliżyć się do 100 miliardów dolarów. Według firmy Newzoo, na którą powołuje się serwis biznes.newseria.pl, polski rynek gier wyceniany jest na ponad 400 milionów dolarów, czyli 1,5 miliarda złotych. W tym roku producenci będą mogli starać się o dofinansowanie z unijnego programu sektorowego GameINN.
Posłuchaj audycji:
puch