Polskie stocznie mają potencjał. Eksperci radzą, jak go wykorzystać

Polskie stocznie mogą być konkurencyjne i wyjść obronną ręką z okresu recesji, który objął branżę morską na świecie. Eksperci obecni w studiu Radia Gdańsk tłumaczą, że rodzime stocznie mają potencjał, który wymaga odpowiednich zabiegów marketingowych, czyli m.in. ofertą dostosowaną do zmieniających się potrzeb światowego rynku.
– W roku ubiegłym było ok. 900 stoczni na świecie, w przyszłym będzie ich połowa. Jeśli chodzi o stocznie chińskie, to z ponad 200, tylko 53 są na tzw. białej liście, czyli dają gwarancję zamówień. Nie remontuje się statków, bo ze względu na koniunkturę armatorzy wolą je złomować – mówi Władysław Jaszowski.

UNIKALNE I DOSTOSOWANE DO POTRZEB ARMATORÓW PRODUKTY

– Mamy świetne służby marketingowe, który dopasowały nasze stocznie do potrzeb rynku. Stocznie dopasowały się też organizacyjnie do działań rynkowych. Nauczono się zarządzać poszczególnymi projektami, a nie jedynie stocznią, jako całością. Nasze stocznie znane są z tego, że umieją robić produkty unikalne i innowacyjne, dostosowując je przy tym do potrzeb armatora – tłumaczy Marek Grzybowski.

Gość Radia Gdańsk przypomina, że stocznie nie mogłyby dobrze funkcjonować, gdyby nie zaplecze w postaci firm dostarczających nowoczesne rozwiązania. Zdaniem ekspertów zasiadających w studiu, polskie stocznie mają potencjał, który należy ograć marketingowo. Jednym z kierunków, może być odpowiedź na coraz wyraźniejsze trendy proekologiczne.

EKOLOGICZNE TRENDY, KTÓRE NALEŻY WYKORZYSTAĆ

– W najbliższych latach wchodzą regulacje w żegludze dotyczące systemów zarządzania wodami balastowymi, analogiczne do systemów odsiarczania spalin. Regulacje dotyczą także innych parametrów, a więc obecności tlenków azotu, tlenków węgla itd., a więc emisji szkodliwych substancji. To pole do popisu głównie dla stoczni remontowych, by przygotować ofertę dostosowaną do konkretnych systemów – Grzegorz Landowski.

W audycji Ludzie i Pieniądze eksperci branży morskiej dyskutowali na temat sytuacji na globalnym rynku, wpływie planu Morawieckiego na rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce oraz możliwości dostosowania oferty polskich firm do potrzeb światowych armatorów. Gośćmi Radia Gdańsk byli: Marek Grzybowski – Akademia Morska w Gdyni, Władysław Jaszowski – publicysta, Grzegorz Landowski – portal morski.

Posłuchaj audycji:

puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj