„Widzimy w praktyce, że absolwent nie jest przygotowany do pracy”. Co trzeba zmienić w naszej edukacji?

Podczas drugiego dnia Forum Wizja Rozwoju nadal trwają gorące dyskusje. We wtorek nasi goście debatowali o stanie wyższej edukacji w Polsce i o tym, w jakim kierunku należy ją rozwijać. Gośćmi Iwony Wysockiej byli: Wiktor Kamiński, doradca Kasy Krajowej SKOK, Arkady Saulski z Gazety Bankowej oraz Artur Kiełbasiński z Radia Gdańsk. – Gospodarki zachodnie, wolnorynkowe, miały czas na wyrobienie tradycji współpracy nauki, biznesu i przemysłu. Mają tam wielkie koncerny, które finansują całe kierunki studiów na uniwersytetach. U nas są spółki Skarbu Państwa, świadome tego zobowiązania, które działają na rzecz współpracy ze światem nauki. Robimy, co możemy, jeśli chodzi o stronę państwową. Polska ma opóźnienie, wynikające z naszej historii, zaczęliśmy realnie o tym myśleć dopiero teraz – mówił Arkady Saulski.

– Z jednej strony są badania podstawowe i zastosowanie wyników w praktyce, a z drugiej jest to dostarczanie kadry, która będzie w stanie funkcjonować w tej nowej gospodarce. Widzimy w praktyce, że absolwent nie jest przygotowany do pracy we współczesnej strukturze organizacyjnej. Uczelnie powinny kłaść nacisk na realizację przez studentów projektów interdyscyplinarnych, które pomagają być elastycznym, mobilnym, współpracować przy użyciu współczesnych technologii – stwierdził Wiktor Kamiński.

– Kiedy rozmawia się z młodymi naukowcami, zwraca się uwagę przede wszystkim na ogrom biurokracji, który trzeba wykonać na polskich uczelniach, systemy raportowania, starania się o pieniądze na badania, na granty. W Polsce jest to wszystko bardzo sformalizowane, czasami to zabija innowacyjność. Powinniśmy robić wszystko, by tę swobodę badań na uczelniach jak najbardziej rozszerzać – dodał Artur Kiełbasiński.

 
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj