Trwają zaawansowane prace nad modernizacją systemu kolejowego w Porcie Gdynia. Do portu będą dojeżdżać dłuższe pociągi. W ostatnich latach koleją była wywożona 1/5 ładunków. Co się może zmienić? O tym w audycji Artura Kiełbasińskiego „Ludzie i Pieniądze” mówił Jan Jarmakowski, prezes Gdynia Container Terminal.
– W tej chwili odsetek obrotów terminala kolejowego wynosi 21 proc. Jeszcze kilka lat temu ten był znacznie większy i ilościowo przeładował znacznie więcej kontenerów. Wąskim gardłem jest nadal infrastruktura liniowa. Problemy, z którymi borykają się teraz inwestycje, związane z liniami kolejowymi, to m. in. średnia prędkość ruchu pociągów, która spadała. Prędkość na kierunkach północno-południowych wynosi 30-40 km/h. Znacznie mniej niż w Niemczech. Na kierunkach wschód-zachód to kwestia ponad 50 km/h. Są coraz większe wyzwania, by konkurować z transportem samochodowym. Musi poprawić się prędkość pociągów – mówił Jan Jarmakowski.
15 krajów rejonu Azji i Pacyfiku podpisało umowę o wolnym handlu. To gigantyczne perspektywy rozwoju – strefa ma obejmować tereny od Nowej Zelandii po Chiny. Czy to jeszcze bardziej wzmocni gospodarki? O tym mówił prof. Marek Grzybowski, Klaster Morski.
– To wzmocni gospodarki, bo one stawiają na popyt azjatycki. Populacja to około 20 proc, PKB wynosi 16 proc., w budownictwie statków jest to 35 proc. udziału, a w przeładunkach jest to 44 proc. rynku. A jeśli ktoś ma 44 proc. rynku, to może dyktować wszystko – podkreślił Marek Grzybowski.