Sejmowa komisja obrony przyjęła we wtorek informację MON na temat stanu Marynarki Wojennej, jej zdolności do wykonywania zadań oraz planowanej modernizacji technicznej. Przedstawiciele MON, BBN i wojska opowiedzieli się za budową fregat jako jednostek odpowiadających potrzebom obrony terytorium i zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego i współpracy sojuszniczej. Do 2035 r. mają powstać trzy okręty „ochrony wybrzeża”, na ten cel zaplanowano 60 mld zł.
O inwestycjach w przemysł zbrojeniowy rozmawialiśmy z pierwszym gościem audycji „Ludzie i Pieniądze” prof. Markiem Grzybowskim z Klastra Morskiego i Kosmicznego.
– Wejście w przemysł zbrojeniowy jest bardzo istotne dla stoczni. W tym przemyśle mamy bardzo duży wkład innowacji i technologii. Rozwój przemysłu obronnego w stoczniach ma istotne znaczenie w obszarze produkcji cywilnej. Jeżeli będziemy produkowali takie jednostki, to jest szansa, że wpiszemy się w politykę obronną NATO. Współpracujemy też w ramach Trójmorza, więc pojawia się okazja pozycjonowania naszej produkcji w obszarze krajów, z którymi współpracujemy gospodarczo. Dobrze by było, gdybyśmy na poważnie zaangażowali się w rozwój przemysłu obronnego w obszarze gospodarki morskiej. Musimy realizować cele NATO, które potrzebuje jednostek tego typu, a nie wszyscy te jednostki produkują – komentował prof. Marek Grzybowski.
W drugiej części audycji rozmawialiśmy o zablokowaniu Kanału Sueskiego. Przypomnijmy, że od wtorku ogromny kontenerowiec blokuje przepływ. Statek podczas przeprawy obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, powodując zablokowanie całego ruchu na jednej z najważniejszych morskich dróg handlowych. Naszego kolejnego gościa pytaliśmy o konsekwencje braku przepustowości na tej drodze morskiej.
– Dłuższa blokada tej gigantycznej przeprawy mogłaby sparaliżować globalny łańcuch dostaw. Przez Kanał Sueski przechodzi około 20 tys. jednostek rocznie. To jest 60 jednostek na dobę, które mogą przewieźć blisko 3 miliony ton ładunku. W tej chwili utworzył się już wielki korek, a kolejka cały czas rośnie – mówił Mateusz Kowalewski z serwisu gospodarkamorska.pl.