Dekarbonizacja i zielona energia w przemyśle morskim. „Idziemy małymi kroczkami do przodu”

Jak dekarbonizować przemysł morski? Co trzeba zrobić, aby w gospodarce morskiej było więcej zielonej energii? Jaki Pomorze ma potencjał, by móc realizować zieloną gospodarkę? Na te pytania Iwony Wysockiej w audycji „Ludzie i Pieniądze” odpowiadali: Żaneta Kłostowska, menadżer Klastra Technologii Wodorowych, i Olaf Godlewski, dyrektor ds. sprzedaży w Europie z firmy Worthington Enterprises.

– Przemysł morski to także obszary portowe, więc mówimy nie tylko o jednostkach pływających, które trzeba zdekarbonizować. Jeśli mówimy o dekarbonizacji przemysłu morskiego, mówimy tak naprawdę o nowych jednostkach, które są nisko lub zeroemisyjne, ale nie tylko. Możemy mówić o napędach wodorowych, bo takie prototypy już się pojawiają, o mikroatomie, ale także o operacjach portowych i całej infrastrukturze, która powinna być dekarbonizowana. Jeśli mówimy o polskim podwórku i Pomorzu, to mamy ku temu bardzo dobre warunki. Szczególnie, jeśli chodzi o wodór, Orlen ma swoją dolinę, która ma być hubem wodorowym i zaopatrywać Pomorze w wodór. Mamy też możliwości magazynowania wodoru. Jeśli chodzi o infrastrukturę, potrzebujemy inwestycji, natomiast możliwości jest wiele. Włączmy w to chociażby energię z morskich farm wiatrowych. Idziemy cały czas małymi kroczkami do przodu – zaznaczyła Kłostowska.

– Patrząc na obecny rozwój technologii wodorowych i zeroemisyjnych, jesteśmy gotowi. Pytaniem otwartym pozostaje skala produkcji i tego, jak szybko możemy uzyskać paliwa alternatywne z uwzględnieniem odnawialnych źródeł energii. To jest w zasadzie klucz do całej dekarbonizacji. Procesy wytwarzania paliw alternatywnych wymagają dużych zasobów energii. Analizując cały łańcuch wytwarzania, musimy pozyskać odnawialne źródła energii. Mam na myśli głównie fotowoltaikę oraz energetykę w postaci wiatraków. Tę energię jesteśmy w stanie wykorzystywać do produkcji paliw alternatywnych, takich jak wodór. Jeśli chodzi o napędy do morskich jednostek pływających, jest wiele możliwości. Osobiście uważam, że transport morski ma ogromny potencjał – ocenił Godlewski.

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj