W Baltic Hub zaczęła się budowa terminala offshorowego T5. Będą na nim składane turbiny, które później będą wywożone na Bałtyk. Między innymi o tym w audycji „Ludzie i Pieniądze” Iwona Wysocka rozmawiała z członkiem zarządu Baltic Hub Adamem Żołnowskim, dziennikarką Trójmiasto.pl Wiolettą Kakowską-Mehring oraz dyrektorem portu Elbląg Arkadiuszem Zglińskim.
– Środa jest kluczowym dniem dla budowy terminala offshorowego T5. Zostanie zalądowione 21 hektarów terenu, nasz wykonawca wszedł na teren budowy – poinformował Adam Żołnowski.
– Trzeba zauważyć, że ten projekt ma szansę się wstrzelić. Jeśli faktycznie PGE ruszy z budową swojej farmy wiatrowej, to pierwsze turbiny pójdą na teren budowy z Gdańska – dodała Wioletta Kakowska-Mehring.
Terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych powinien zostać oddany do użytku w połowie 2026 roku. T5 został już wydzierżawiony na potrzeby budowy farmy wiatrowej Baltica 2.
POGŁĘBIENIE KANAŁU DOSTĘPOWEGO DO PORTU
W audycji rozmawiano także o elbląskim porcie, który ma plan rozwoju wart prawie 200 mln złotych. Pozyskanie funduszy będzie jednak wymagało dyskusji z Komisją Europejską. Tymczasem w pierwszym kwartale 2026 roku powinna zakończyć się inwestycja związana z pogłębieniem kanału dostępowego do portu.
– Mamy już konsensus z obecnym rządem, że ta inwestycja zostanie wykonana w pełni. Musimy natomiast w dalszym ciągu uzbroić się w cierpliwość i doczekać końca tej inwestycji. Wskazany termin to pierwszy kwartał 2026 roku – mówił Arkadiusz Zgliński, dyrektor portu Elbląg.
W ubiegłym roku w porcie przeładowano tylko 37 tysięcy ton towarów. Był to jeden z najgorszych wyników w historii. Sytuacja się zmieni, gdy do portu będą mogły wpływać większe jednostki.
aKa