Komunikacja zbiorowa, pomysły na rozładowanie korków, strefy płatnego parkowania i budowa tanich mieszkań na wynajem to tematy, które mogą zdominować kampanię wyborczą w Gdyni. W audycji „Samorządowy Piątek” o pomysłach na zmiany i poprawę jakości życia mieszkańców dyskutowali: Jakub Ubych (Samorządność Wojciecha Szczurka), Tadeusz Szemiot (klub Koalicji Obywatelskiej), Marek Dudziński (Prawo i Sprawiedliwość) oraz Bartłomiej Austen (Gdyński Dialogu).
Marek Dudziński sugerował, że tworzenie dużej ilości pasów jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów nie jest idealnym rozwiązaniem. – Buspasy oczywiście mają sens wtedy, kiedy są używane. Jeżeli jedziemy samochodem i widzimy, że buspas jest pusty przez na przykład dziesięć minut, to widocznie nie ma on zastosowania, a w tym czasie tworzą się korki. Jesteśmy zdecydowanie za tym, żeby zamiast tych buspasów, które są nieużywane albo bardzo rzadko używane, na których częstotliwość przejazdów autobusów jest bardzo niska, po prostu stworzyć pas ruchu – podkreślał.
Z kolei Tadeusz Szemiot wskazywał, że najlepszym sposobem na zmniejszenie korków jest zachęcenie gdynian do korzystania z komunikacji miejskiej. – Każdy pasażer komunikacji zbiorowej to prawdopodobnie jeden kierowca na ulicy mniej, więc jeżeli uda się przekonać dobrą ofertą komunikacji miejskiej ludzi do tego, żeby podróżowali autobusami czy pociągami, to korzysta cały system transportowy. W Gdyni jest do zrealizowania kilka konkretnych inwestycji, które poprawią przepustowość naszego systemu transportowego. To oczywiście Droga Czerwona, której wciąż nie udało się zrealizować, a także remont węzła Karwiny, który przecież ciągle jest taki sam, jaki był przed długo realizowaną modernizacją, która zablokowała na kilka lat południowe dzielnice Gdyni – przypominał.
Bartłomiej Austen odniósł się zaś do propozycji, które już wysunęło jego ugrupowanie. – Mieliśmy już dwie konferencje prasowe, więc serdecznie zachęcam do śledzenia strony Gdyńskiego Dialogu. Pierwsza odbyła się na Oksywiu. Postulujemy przywrócenie transportu szynowego, czyli kolejowego, do dzielnic północnych. Odbyła się również konferencja prasowa dotycząca zmian w strefie parkowania. Zachęcam do zapoznania się z konkretnymi propozycjami. W strefach parkowania chcielibyśmy na przykład, żeby 30 minut parkowania było całkowicie bezpłatne. Chcemy również skrócić godziny obowiązywania strefy do godziny 18:00, od której ruch generują niemieszkańcy – proponował.
Jako ostatni zabrał głos Jakub Ubych, który zaznaczał, że decyzje dotyczące transportu miejskiego nie są łatwe. – Często szuka się kompromisów, a są to kompromisy nieproste, ponieważ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jako zarządca drogi krajowej w obszarze miejskim ma określone wytyczne, które może wskazywać. Anyżowa to niełatwy projekt. Udało się natomiast osiągnąć kompromis w sprawie ulicy Lubczykowej. Przed zamknięciem chyba były przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami, i to również była sugestia mieszkańców, którzy na ulicy Lubczykowej mieszkali i uważali, że tranzyt, który tam powstał, im przeszkadza – tłumaczył.
Posłuchaj całej audycji:
MarWer