Hejt w Internecie trwa 24 godziny. Co czuje hejtowany i hejtujący? Jak walczyć z takimi zachowaniami?

W kolejnym spotkaniu spod znaku „Świata Nowych Mediów” podjęliśmy palący temat hejtu w Internecie. Jak się okazuje, dotyczy on coraz młodszych dzieci i często wychodzi poza szkołę. Przyglądamy się jego wpływowi na młodzież i społeczności szkolne. Gościmy Karolinę Rosińską, prezeskę Fundacji UNIQA. Mówimy o skali zjawiska oraz o tym, dlaczego hejt tak łatwo rozwija się w środowisku internetowym.

Hejtowanie często wynika z potrzeby uzyskania pozycji w grupie, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, które obserwując zachowania w sieci, łatwiej przyjmują negatywne wzorce. Internet, poprzez anonimowość, dodatkowo obniża empatię i granice akceptowalnych zachowań. Sam hejt nie jest nowym zjawiskiem, ale jego obecność w szkołach stała się bardziej widoczna dzięki mediom społecznościowym. Problem dotyka coraz młodsze dzieci, już w klasach 1-3, co zgłaszają szkoły biorące udział w programach edukacyjnych Fundacji UNIQA. Co ważne: hejt nie dotyczy wyłącznie osoby hejtowanej i hejtera, ale całej społeczności, która go obserwuje. Pasywne przyglądanie się lub brak reakcji również podsycają problem, dlatego tak ważne jest angażowanie całej klasy i otoczenia w działania mające na celu jego wyciszenie.

Hejt internetowy trwa 24 godziny na dobę, a ofiara, nawet po opuszczeniu szkoły, jest stale narażona na negatywne komentarze i prześmiewcze treści. Karolina Rosińska zaznacza, że nie wolno bagatelizować internetowego hejtu, który może pozostawić trwałe ślady i mieć długofalowy wpływ na psychikę dzieci.

W ramach działań prewencyjnych Fundacja UNIQA prowadzi dwa projekty edukacyjne: „Szkoda życia na hejt” skierowany do uczniów szkół podstawowych oraz „Przerwij krąg przemocy” dla uczniów szkół średnich. Projekty te oferują nie tylko warsztaty dla uczniów, ale również szkolenia dla nauczycieli, mające na celu przygotowanie szkół do samodzielnego radzenia sobie z problemem hejtu. Na stronie Fundacji dostępne są również liczne materiały edukacyjne, scenariusze lekcji oraz podcasty, które pomagają rodzicom i nauczycielom zrozumieć to trudne zjawisko i skutecznie z nim walczyć. LINK

Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziecie TUTAJ. Podobne tematy związane z Internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci”, odcinki archiwalne są dostępne TUTAJ.

Posłuchaj audycji:

Filip Jędruch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj