„Nie ma czegoś takiego jak cyfrowi tubylcy”. Złożone relacje młodych z technologiami

W kolejnym spotkaniu spod znaku „Świata Nowych Mediów” poruszyliśmy temat relacji młodych ludzi z nowymi technologiami oraz ich wpływu na proces edukacji. Ekspert Michał Romanowski, nauczyciel i trener programu „Równać Szanse”, wskazał na złożoność wyzwań związanych z integracją młodych ludzi w cyfrowym świecie oraz potrzeby rozwijania odpowiednich kompetencji cyfrowych.

Zwracamy uwagę na istotną rolę edukacji w zakresie higieny cyfrowej, która obejmuje m.in. rozpoznawanie fake newsów oraz ochronę przed algorytmiczną manipulacją. Podkreślamy, że edukacja w tym obszarze powinna być bardziej systematyczna, a nie ograniczać się do jednorazowych zajęć. Ważnym problemem, który poruszamy jest też wpływ nieograniczonego dostępu do mediów społecznościowych na emocje młodych ludzi oraz ich zdolność do krytycznego myślenia.

Jednym z wyzwań, o którym mówił ekspert, jest rosnący brak zdolności do skupienia uwagi i rozwijania głębokich kompetencji intelektualnych u młodzieży, spowodowany ciągłym zalewem informacji i technologii. Michał Romanowski odniósł się również do raportu UNESCO, który wskazuje na negatywne skutki długotrwałego obcowania z technologiami, takie jak ograniczona zdolność do rozwijania myślenia krytycznego oraz przetwarzania emocji.

Ciekawostki i trendy:

  • Nie ma cyfrowych tubylców: Termin ten jest mylny. Młodzi ludzie muszą rozwijać cyfrowe kompetencje, które nie są im dane automatycznie.
  • Fake newsy vs. autentyczność: Młodzi mają trudność w rozróżnianiu manipulacji i autentyczności w mediach, a umiejętności te powinny być systematycznie kształtowane.
  • Smartfony i ich wpływ: Entuzjazm wobec technologii mobilnych może zmaleć, zwłaszcza wśród orędowników nowych technologii z uwagi na negatywne skutki korzystania z nich.
  • Uważność i higiena cyfrowa: Coraz częściej mówi się o potrzebie wprowadzania zajęć o higienie cyfrowej i krytycznej analizie treści online.
  • Potrzeba dorosłych mentorów: Młodzi potrzebują dorosłych, którzy pomogą im zrozumieć otaczający świat i zbudują z nimi silne relacje.

Odwołujemy się także do darmowej publikacji „Jestem, działam, współpracuję. Jak dorosły może wspierać młodzież w rozwoju?”. To PDF, w którym znajdziecie paletę środków, metod, sposobów i konkretnych przykładów na to, jak współpracować z młodymi ludźmi. Wspomnieliśmy także o czwartej debacie Gotowi na Przyszłość, w trakcie której eksperci wypowiadali się o sprawczości młodych ludzi. Nie zabrakło wskazówek, jak budować poczucie, że ma się wpływ na kształtowanie swojej rzeczywistości, ale w niektórych panelach pojawiły się także odmienne punkty widzenia.

Inne wydania audycji „Świat Nowych Mediów” znajdziecie TUTAJ. Podobne tematy związane z Internetem, aplikacjami i nowymi mediami poruszaliśmy w audycji „Złapane w Sieci”, odcinki archiwalne są dostępne TUTAJ.

Posłuchaj audycji:

Filip Jędruch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj