Sześcio- i siedmioletnie dzieci kończą pierwszą klasę szkoły podstawowej z takim samym poziomem umiejętności, wynika z badań Instytutu Badań Edukacyjnych. Badanie analizowało poziom umiejętności matematycznych oraz umiejętności związanych z nauką pisania i czytania. Objęto nim 6-latki w „zerówce”, 6-latki w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz 7-latki w pierwszej i drugiej klasie szkoły podstawowej. Celem było sprawdzenie, jak zmieniają się umiejętności dzieci, zależnie od tego, czy chodziły do „zerówki” w przedszkolach i szkołach oraz do I lub II klasy szkoły podstawowej.
Badania pokazały, że bez względu na to, czy gdzie dziecko sie uczyło, widać postęp w jego rozwoju. Sześciolatki w I klasie na koniec roku szkolnego osiągnęły taki sam poziom umiejętności matematycznych, co siedmiolatki w I klasie. W zakresie umiejętności matematycznych najbardziej rozwinęły się dzieci 6-letnie, uczęszczające do I klasy szkoły podstawowej. W tej samej grupie zaobserwowano największy wzrost umiejętności związanych z nauką pisania i czytania.
Okazało się też, że o umiejetnościach dzieci decyduje nie wiek, ale to czego się je uczy. Siedmiolatki z II klasy, czyli dzieci, które do I klasy poszły jako sześciolatki, mają wyższy poziom kompetencji, niż ich rówieśnicy w I klasie.
Największy rozwój umiejętności matematycznych zaobserwowano u sześciolatków w pierwszych klasach. Nie zaobserwowano istotnych różnic między nimi a rok starszymi dziećmi na tym samym etapie edukacji. Podobne wyniki osiągnięto, jeśli chodzi o naukę pisania i czytania.
Według badań niemal 90 procent rodziców, którzy posłali dzieci do szkoły wcześniej niż w wieku 7 lat, jest zadowolonych ze swojej decyzji. Dzieci dobrze czują się w szkole. 96 procent rodziców jest zadowolonych z nauczycieli.