Jak nie dać się oszukać podpisując umowę? Tego będzie można się dowiedzieć podczas spotkań w Wejherowie i Pucku. Urząd Komunikacji Elektronicznej cyklicznie otrzymuje prośby o interwencję, szczególnie od starszych osób, które zostały wprowadzone celowo w błąd przez przedstawicieli dostawców usług telekomunikacyjnych. Scenariusz zazwyczaj jest podobny – abonent nie do końca świadomie zgadza się na zmianę zakresu usług lub na zmianę operatora. Zamiast obiecanej obniżki rachunków, płaci więcej. Przeważnie dowiaduje się o niekorzystnej zmianie operatora dopiero kiedy otrzymuje pierwszy rachunek. Wtedy jest już za późno na bezpłatne wycofanie się z nowej umowy.
W związku z nieetycznym działaniem niektórych firm Urząd Komunikacji Elektronicznej w całej Polsce organizuje spotkania pod hasłem „Ufaj, ale sprawdzaj”. Uczestnicy dowiadują się jak nie dać się oszukać i świadomie podpisywać umowy. Do tej pory odbyło się już ponad 40 spotkań, najbliższe będą: 20 maja w Wejherowie (w Starostwie Powiatowym o godz. 13:00) oraz 21 maja w Pucku (w Ratuszu Miejskim o godz. 11:00). Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina jak zachowywać się podczas rozmowy z przedstawicielem handlowym:
• Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonywany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawca usług, NIE PODPISUJ UMOWY.
• BĄDŹ CZUJNY, jeśli przedstawiciel handlowy/kurier zjawił się w domu z gotową umową, bez wcześniejszego umawiania się na spotkanie i bez Twojego wnioskowania o zmianę usług lub operatora.
• Jeżeli masz wątpliwości jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, który Cię odwiedził – ZAŻĄDAJ OKAZANIA LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ.
• Jeżeli już podpisałeś umowę zadbaj, aby przedstawiciel handlowy/kurier pozostawił Ci kopię zawartej umowy, jej regulamin , cennik oraz formularz odstąpienia od umowy. NIE DAJ SIĘ PRZEKONAĆ, ŻE TE DOKUMENTY ZOSTANĄ DOSTARCZONE PÓŹNIEJ.
• Jeżeli padłeś ofiarą nieuczciwego działania – MASZ PRAWO ODSTĄPIĆ OD UMOWY w ciągu 10 dni od daty jej zawarcia, bez ponoszenia żadnych kosztów.
Jeśli podejrzewasz dostawcę usług telekomunikacyjnych o nieuczciwe praktyki, skonsultuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE:
• infolinia 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora)
• 22 534 91 74 (pon. – pt. w godzinach 8.15 – 16.15)
• www.uke.gov.pl/formularz