Nie uchronią samochodu przed zniszczeniem ale pozwalają ocalić życie kierowcy i pasażerów. Przy polskich drogach jest już coraz więcej bezpiecznych i energochłonnych barier drogowych. Takie konstrukcje testowano na poligonie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Inowrocławiu, gdzie odbyło się seminarium “Polska Wizja Zero”. Na filmach można zobaczyć, jak rozpędzony do 100 km/h Opel Astra uderza w połączenie klasycznej bariery ochronnej z betonowym blokiem. Stalowa listwa wgina się tak bardzo, że auto wbija się w beton. W drugim przypadku zastosowana była bariera pochłaniająca energię i elastycznie połączona z betonowym blokiem. Samochód wyszedł z wypadku niemal bez szwanku.
Dodajmy, że nowoczesne bariery są droższe niż klasyczne ale i tak stanowią mniej niż jeden procent ceny nowej drogi. Na Pomorzu zainstalowano je między innymi na Obwodnicy Południowej Gdańska, Trasie Sucharskiego i ulicy Nowej Wałowej w Gdańsku.