PKM, Muzeum Emigracji czy ring w Słupsku? Wybieramy inwestycję 2015 na Pomorzu [ZAGŁOSUJ]

pkm2

W 2015 roku na Pomorzu oddano wiele znaczących inwestycji. Która Waszym zdaniem z tej 10 jest najważniejsza?

Wybraliśmy 10, naszym zdaniem, najbardziej istotnych lub zwracających uwagę inwestycji. Która z nich zasługuje na miano najważniejszej?

KONIEC GŁOSOWANIA W STYCZNIU

1. POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA

Pomorska Kolej Metropolitalna to pierwsza od czterdziestu lat całkowicie nowa linia kolejowa w Polsce i jednocześnie pierwsza w kraju linia kolejowa wybudowana przez samorząd wojewódzki. Oddano ją do użytku 30 sierpnia 2015 roku. Łączy aglomerację trójmiejską z Kaszubami.

Obecnie jeździ z Gdyni Głównej do Gdańska Głównego między innymi przez Osowę, Kartuzy, Żukowo, gdański port lotniczy, Jasień, Niedźwiednik i Wrzeszcz. Planowana jest także budowa dwóch kolejnych przystanków w Gdyni: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion.

>>> Przeczytaj więcej o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Fot. Agencja KFP/Wojtek Jakubowski

2. ROZBUDOWA TERMINALA PASAŻERSKIEGO T2 W PORCIE LOTNICZYM I SYSTEM ILS II KATEGORII

Nowy terminal został wybudowany na zachód od już istniejącego. Jest w nim sortownia bagażu, poczekalnia, hale odpraw biletowo-bagażowych, biura linii lotniczych i lokale gastronomiczne. Pasażerowie mogą już także korzystać ze specjalnego łącznika, przez który wchodzi się na peron Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dla dojeżdżających na lotnisko samochodami lub autobusami oddano do użytku nową pętlę autobusową i parking krótkookresowy.

Oprócz tego od 12 listopada 2015 roku w gdańskim Porcie Lotniczym funkcjonuje system ILS drugiej kategorii. Dzięki temu samoloty mogą lądować i startować nawet w złych warunkach pogodowych związanych z ograniczoną widocznością. Dotychczas, gdy działał ILS pierwszej kategorii, lądowania mogły odbywać się, gdy mgła ograniczała widoczność świateł wzdłuż drogi startowej na nie mniej niż 550 metrów. Załoga samolotu musiała dojrzeć światła podejścia z wysokości 65 metrów. Teraz ta wysokość spadła do 30 metrów.

Podniesienie kategorii podejścia było możliwe dzięki innym inwestycjom. Zmodernizowano drogę startową, wzmocniono nawierzchnię i zamontowano dodatkowe oświetlenie nawigacyjne. Prawie trzykrotnie więcej jest też punktów świetlnych.

lotnisko1Fot. Agencja KFP/Wojtek Jakubowski

3. NOWY PRZYSTANEK SKM GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE

1 kwietnia 2015 roku oddano do użytku nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej – Gdańsk Śródmieście. Stacja miała umożliwić korzystanie z niej pasażerom pracującym w centrum. Gdańsk Śródmieście to jednak przede wszystkim duże udogodnienie dla pracowników urzędów – marszałkowskiego, wojewódzkiego, skarbowego i innych. Ze stacji do pracy mają piechotą pięć minut, a nie piętnaście jak do tej pory. Wygodniejszy dojazd mają też mieszkańcy Oruni, Chełmu czy Dolnego Miasta.

Więcej na ten temat piszemy >>> TUTAJ.

skm1Fot. Agencja KFP/Maciej Kosycarz

4. RING, CZYLI ZACHODNIA OBWODNICA SŁUPSKA

Zachodnia obwodnica Słupska, nazywana ringiem, ma docelowo okrążyć miasto odkorkowując centrum. Zbudowane teraz odcinki to trzy z sześciu, jakie mają powstać. Droga jest nowym przebiegiem trasy krajowej numer 21 Ustka-Poznań. Ma prawie siedem kilometrów długości, jedenaście rond i dwa wiadukty nad torami. Prowadzi od ulicy Poznańskiej-wiadukt nad linią kolejową Szczecin-Gdańsk- przez Koszalińską, 11 Listopada, Piłsudskiego, Nową Rejtana, strefę ekonomiczną-wiadukt kolejowy na linią Słupsk-Ustka do ulicy Portowej i wylotu na Ustkę. Na realizację czekają jeszcze trzy etapy, „by spiąć” ring dookoła miasta. To odcinki: ulica Poznańska-Obrońców Westerplatte i drogi wojewódzkiej 210 w kierunku Bytowa, do ulicy Gdańskiej na wysokości amerykańskiej bazy tarczy antyrakietowej oraz do ulicy Kaszubskiej i Portowej.

W wyjątkowy sposób droga była oddawana do użytku. Wstęgę przecięli nie politycy, a biegacze. Słupsk zorganizował pięciokilometrowy bieg z okazji ukończenia budowy. O biegu z udziałem Roberta Biedronia przeczytasz >>> TUTAJ

woś1Fot. Radio Gdańsk/Przemysław Woś

 5. ROZBUDOWA OLIVIA BUSINESS CENTRE I ALCHEMII W GDAŃSKU OLIWIE

Olivia Business Centre w Gdańsku to największe i najnowocześniejsze centrum biurowo-biznesowe w regionie. Jego docelowa wielkość ma uczynić z niego największy kompleks biurowym w Polsce. W tym roku oddano do użytku szósty z biurowców. Budynek Olivia Six to najnowszy i najbardziej ekologiczny biurowiec w Gdańsku, co zostało potwierdzone specjalnym certyfikatem BREEAM z bardzo wysoką oceną „Excellent”. Eksperci oceniali zachowanie zasad zrównoważonego budownictwa, czyli wznoszenie budynków przyjaznych środowisku. Olivia Six to już drugi budynek Olivia Business Centre, który otrzymał tę ocenę. Cała inwestycja bardzo zmieniła wygląd gdańskiej Oliwy. Usytuowanie kompleksu przy największej arterii Trójmiasta, alei Grunwaldzkiej, tylko zwiększa potencjał Olivia Business Centre. Oprócz biur, znajdują się tu kawiarnie, lokale, banki, kancelarie czy duży parking.

olivia66Fot. oliviacentre.com

Alchemia to kolejny kompleks, który zmienił wygląd tej części Gdańska. Dzięki budowie biurowców, wyremontowano peron SKM oraz skrzyżowanie z aleją Grunwaldzką. Po tegorocznym oddaniu do użytku drugiej części Alchemii, rozpoczęła się już budowa trzeciego etapu. Całkowicie przeszklony budynek o nazwie Argon w kształcie litery H będzie miał czternaście pięter. Znajdą się w nim biura, powierzchnie handlowe, sportowe, gastronomiczne i medyczne. Cała inwestycja u zbiegu ulicy Kołobrzeskiej i alei Grunwaldzkiej rozpoczęła się w 2013 roku i jest podzielona na cztery części.

alchemia1Fot. Agencja KFP/Krzysztof Mystkowski 

 

6. GDYŃSKIE CENTRUM FILMOWE Z KOLEJKĄ NA KAMIENNĄ GÓRĘ

Gdyńskie Centrum Filmowe to przede wszystkim trzy sale kinowe, w których są prezentowane ambitne filmy warte zobaczenia. Nazywają się Warszawa, Goplana i Morskie Oko. Obok stanęła kolejka na Kamienną Górę. W pobliżu obiektu zbudowano podziemny parking na dwieście aut. Jest też galeria sztuki, księgarnia i więcej zieleni. Budowa trzypiętrowego gmachu na placu Grunwaldzkim rozpoczęła się wiosną 2014 roku. Modernistyczny budynek zaprojektowany przez gdyńskie biuro architektoniczne Arch-Deco stanowi zwartą, przeszkloną bryłę. W październiku, po raz pierwszy w Gdyńskim Centrum Filmowym, nowy rok akademicki rozpoczęła Gdyńska Szkoła Filmowa. Profesjonalny ośrodek edukacji od 2010 roku kształci studentów reżyserii filmowej.

Ponadto projektant siedziby Gdyńskiego Centrum Filmowego firma ARCH-DECO, otrzymał główną nagrodę architektoniczną Eurobuild Awards 2015. Przedstawiciele rynku nieruchomości komercyjnych uznali znajdujący się przy placu Grunwaldzkim 2 budynek za „Projekt Architektoniczny Roku” w Polsce.

gdynia1 copy copyFot. Agencja KFP/Maciej Kosycarz

7. MUZEUM EMIGRACJI

W historycznym budynku Dworca Morskiego w Gdyni, z którego tysiące Polaków wypłynęło w świat, otwarte zostało jedno z najnowocześniejszych muzeów w Polsce. Przedstawia historię milionów rodaków żyjących poza ojczyzną kiedyś i dziś. Przy ulicy Polskiej 1 powstało jedyne w kraju Muzeum Emigracji. Znajduje się w ważnym i symbolicznym miejscu dla polskiej emigracji. To właśnie przez Dworzec Morski przeszły tysiące Polaków, którzy opuszczali kraj na legendarnych transatlantykach – na czele z MS Batory. Gruntownie odrestaurowany budynek został przystosowany do roli nowoczesnej placówki muzealnej.

muzeum1Fot. Agencja KFP/Mateusz Ochocki

 8. REWITALIZACJA ULICY ŁĄKOWEJ

Modernizacja tej części Dolnego Miasta w Gdańsku kosztowała ponad czterdzieści dwa miliony złotych. W jej trakcie wymieniono około półtora kilometra jezdni, wyremontowano też kilkanaście budynków mieszkalnych. Na finiszu są też prace przy modernizacji budynku Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”. To nie koniec planów władz Gdańska wobec Dolnego Miasta. Rewitalizacja ulicy Łąkowej to dopiero początek nowego życia tej części miasta. Magistrat będzie ubiegał się o środki na kolejne etapy rewitalizacji, zakładające remont kolejnych ulic i budynków.

Opinie mieszkańców na temat nowej ulicy Łąkowej znajdziesz >>> TUTAJ.

 lakowa1Fot. Radio Gdańsk/Maciej Bąk

 9. GARNIZON KULTURY

Garnizon Kultury to projekt rewitalizacji zabytkowego kompleksu dawnych koszar. Stanowi część nowej centralnej dzielnicy Gdańska. W jej skład wchodzi między innymi siedem budynków zabytkowych przy ulicy Słowackiego i park z zabytkowym starodrzewem. Projekt przewiduje powstanie przestrzeni miejskiej dla rekreacji, kultury i rozrywki z klubami, sklepami i restauracjami. Na terenie Garnizonu Kultury znajduje się między innymi Stary Maneż. Ma być przestrzenią dostępną dla wszystkich.

Zobacz więcej zdjęć naszego reportera >>> TUTAJ.

e92ff3a739f1f0f0c62008366f6404fb LFot. Radio Gdańsk/Maciej Bąk

10. INTEGRACJA SYSTEMU TRISTAR

TRISTAR to największy w tej części Europy system inteligentnego zarządzania ruchem. Jego główną zaletą ma być oszczędność czasu w codziennych dojazdach. Ma oznaczać poprawę płynności, bezpieczeństwa i komfortu na trójmiejskich drogach, a dla pasażerów komunikacji miejskiej lepszą jakość podróżowania. System połączył 165 trójmiejskich skrzyżowań. Sercem jest sieć komputerów, która zarządza przede wszystkim sygnalizacją świetlną i reguluje ruch pojazdów komunikacji miejskiej w obrębie najistotniejszych z punktu widzenia natężenia ruchu ulic w Trójmieście.

W ramach systemu TRISTAR został uruchomiona również strona internetowa, która prezentuje podróżnym informacje o sytuacji drogowej. Osoby podróżujące transportem publicznym znajdą na portalu m.in. planer podróży, bazujący na czasach rozkładowych oraz informacjach o aktualnych opóźnieniach pojazdów względem rozkładu.

tristar1Fot. Agencja KFP/Mateusz Ochocki

{module SondyArt2}

Anna Michałowska/Maciej Bąk/Przemysław Woś

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj