„Ghost”, Bryan Adams, Lenny Kravitz, „Żółta łódź podwodna” i nowy „Seks dla opornych”. Widzowie teatralni i fani muzyki nie będą mogli narzekać na brak propozycji w tym roku.
Bryan Adams, Lenny Kravitz, Garou oraz Thirty Seconds To Mars to tylko niektórzy twórcy, którzy w tym roku odwiedzą Trójmiasto. Koncertowo zapowiada się końcówka marca – kanadyjski piosenkarz Garou wystąpi w Gdynia Arena 26 marca. Także pochodzący z Kanady Bryan Adams zaśpiewa dwa dni później, 28 marca, w Ergo Arenie. Tego samego dnia w klubie B90 wystąpi londyńska grupa Archive łącząca trip-hop, muzykę elektroniczną i rock progresywny.
https://www.youtube.com/watch?v=ZGoWtY_h4xo
Kolejna muzyczna gwiazda pojawi się 8 kwietnia w Ergo Arenie. Będzie to zespół Thirty Seconds To Mars, której liderem jest amerykański aktor Jared Leto nagrodzony Oscarem za najlepszą rolę drugoplanową w filmie „Witaj w klubie”. W tym samym miejscu 8 sierpnia pojawi się Lenny Kravitz. Skrzypek André Rieu, który wraz ze swoją orkiestrą udowadnia, że muzyka klasyczna jest świetną rozrywką, zagra 30 maja w Ergo Arenie. Będzie to widowisko, które polecamy zwłaszcza sceptykom, którzy z dystansem podchodzą do twórczości kompozytorów sprzed wieków.
Teatr Muzyczny w Gdyni planuje dla widzów sześć nowych przedstawień, w tym dwa na Dużej Scenie. 11 września po raz pierwszy będzie można zobaczyć „Złego” na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda, w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, czyli twórcy takich hitów jak „Chłopi” i „Lalka”. Ma być to ciekawa alternatywa dla amerykańskich produkcji. A takiej też nie zabraknie – 10 listopada zostanie zaprezentowany musical „Ghost” na podstawie słynnego filmu z 1990 roku „Uwierz w ducha”. Oba spektakle będą wieloobsadowe i z udziałem orkiestry. Za każdym razem przedstawienie będzie mogło zobaczyć ponad tysiąc osób, bo tyle miejsc liczy odnowiona sala. Na znacznie mniejszej scenie, czyli kameralnej, zobaczyć będzie „The pale fox”, którego premiera odbędzie się w Walentynki. Będzie to spektakl teatru tańca.
Teatr Wybrzeże szykuje w tym roku siedem premier, w tym jedną, o której można powiedzieć, że jest skazana sukces. To kontynuacja hitu, który wciąż cieszy się ogromną popularnością, czyli „Seksu dla opornych” Michele Riml. Reżyserią ponownie zajęła się Krystyna Janda, a na scenie pojawią się Dorota Kolak (Barbara) i Mirosław Baka (Karol). Premiera pod koniec maja na Scenie Kameralnej w Sopocie. Sztuka na razie nosi roboczy tytuł „Barbara i Karol na łonie natury”.
Wybrzeże włączyło się w obchody jubileuszowe 250-lecie istnienia teatru publicznego w Polsce i zaprezentuje klasykę. Zmierzy się między innymi z „Przedwiośniem” Stefana Żeromskiego (dzieje Cezarego Baryki przygotowuje reżyserka Natalia Korczakowska; premiera w marcu), „Murzynem warszawskim” Antoniego Słonimskiego (popularną przed wojną komedię, która nie była wystawiana po 1945 r., wyreżyseruje Paweł Aigner, którego znakomitą „Arabelę” można oglądać na Dużej Scenie; premiera w lipcu) i „Faraonem” Bolesława Prusa (w świat starożytnego Egiptu przeniesie widzów znany reżyser Adam Nalepa; premiera w sierpniu).
„Żółta łódź podwodna”, czyli sztukę Pawła Huelle, przygotowuje Teatr Miejski w Gdyni. Pisarz postanowił opisać miłość Johna Lennona i Yoko Ono, pojawi się również zabójca słynnego Beatlesa. Po „Idąc rakiem” Guntera Grassa będzie to kolejny spektakl grany pod pokładem „Daru Pomorza”. Prapremiera ma się odbyć 30 maja, reżyserią się zajmie Krzysztof Babicki. Z jego inicjatywy na scenie pojawi się „Historia filozofii po góralsku” Józefa Tischnera. Warto zobaczyć jak zespół Babickiego zmierzy się z filozofią księdza, którego dyrektor Teatru Miejskiego był… studentem. Po raz pierwszy widzowie zobaczą sztukę 31 stycznia. 27 marca pojawi się na deskach Teatru Miejskiego dzieło Szekspira – „Otello”.
„Otello”, ale w wersji operowej, znajdzie się w repertuarze Opery Bałtyckiej. Premiera odbędzie się 25 kwietnia, a dyrektor muzyczny sceny Tadeusz Kozłowski zapowiedział w wywiadzie dla Radia Gdańsk, że przewiduje ważną rolę dla chóru. Rozważa nawet podjęcie współpracy z innymi zespołami przy przygotowaniu tego przedstawienia. Natomiast szekspirowską „Burzę” zaproponuje 11 kwietnia Bałtycki Teatr Tańca, choreografią zajęła się szefowa tancerzy Izadora Weiss.
Gdański Teatr Szekspirowski, jak z samej nazwy wynika, będzie promował dzieła brytyjskiego dramatopisarza. Mimo, że scena działa na zasadzie impresariatu i pokazuje produkcje innych teatrów, planuje wystawienie przedstawienia własnymi siłami. Na razie nie jest ujawniany tytuł. Planowane jest też rozwiązanie niespotykane dla współczesnych widzów instytucjonalnych teatrów – latem zostaną wprowadzone miejsca stojące. To nawiązanie do tradycyjnego sposobu pokazywania dzieł Szekspira. Widzowie będą stać wokół sceny na parterze, miejsca siedzące będą na galeriach i będą one droższe. A repertuar? W tym roku w najnowszym trójmiejskim teatrze będziemy mogli zobaczyć przedstawienia m.in. z Rumunii i Bułgarii, a już w styczniu – z Teatru Witkacego w Zakopanem.
marz