Cztery oskarowe nominacje dla polskich filmów, w tym dwa dla Idy [ZWIASTUNY]

„Nasza klątwa” pochodzącego z Trójmiasta Tomasza Śliwińskiego i „Joanna” w reżyserii” Anety Kopacz nominowane do Oscara w kategorii krótkometrażowy film dokumentalny. Dwie szanse na nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej ma „Ida” Pawła Palikowskiego – za najlepszy film nieanglojęzyczny i za zdjęcia. Jest także jeszcze jeden polski akcent w nominacjach.

Opowieść o zakonnicy, która odkrywa, że jest Żydówką w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny będzie rywalizować z laureatem Złotych Globów – rosyjskim „Lewiatanem”, argentyńskim „Wild Tales”, estońskim „Tengerines” oraz mauretańskim „Timbuktu”. Doceniono także autorów zdjęć do „Idy” Łukasza Żala i Ryszarda Lenczewskiego. Polacy powalczą o statuetkę z autorami zdjęć do filmów: „Birdman” (Emmanuel Lubezki), „Unbroken” (Roger Deakins), „The Grand Budapest Hotel” (Robert D. Yeoman), „Mr. Turner” (Dick Pope).

Wcześniej polski film otrzymał w Stanach Zjednoczonych nagrody krytyków z Los Angeles i Nowego Jorku. Obraz Pawła Pawlikowskiego zdobył również Europejską Nagrodę Filmową i Nagrodę „Lux Prize” przyznaną przez Parlament Europejski. „Ida” Pawła Pawlikowskiego była uważana za jednego z faworytów do Złotego Globu, ale nagrody nie otrzymała.

Akcja filmu Pawła Pawlikowskiego toczy się w latach 60. To historia Anny, sieroty, wychowanej w zakonie, która przed złożeniem ślubów poznaje Wandę Gruz (w tej roli Agata Kulesza), swoją jedyną krewną, stalinowską prokurator. Od Wandy dziewczyna, którą zagrała Agata Trzebuchowska, dowiaduje się, że jest Żydówką.

Oprócz „Idy” o Oscara powalczą „Joanna” w reżyserii Anety Kopacz oraz „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego, filmy nominowane do Oscara w kategorii krótkometrażowy film dokumentalny.

28-minutowy obraz Tomasza Śliwińskiego opowiada o jego synu, który cierpi na rzadką chorobę – Klątwę Ondyny. – Oficjalnie nazywa się zespół ośrodkowej hipowentylacji. Polega na tym, że syn wyłącza oddech kiedy zasypia. Musi być podłączony do respiratora, bo inaczej umrze – opowiadał w Radiu Gdańsk twórca „Naszej klątwy”, absolwent III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. Goszcząc w audycji Gdynia Główna Osobista zdradził, że w trakcie zdjęć towarzyszyły mu wątpliwości, czy chce się tak bardzo otwierać przed publicznością. – Zdawałem sobie sprawę, że to historia filmowa. Byłem w środku tematu, w którym chciałby się znaleźć każdy dokumentalista. Zastanawiałem się, czy to nie jest zbyt osobiste i intymne, żeby się tym dzielić, ale przekonano mnie, że nie muszę przecież nikomu tego pokazywać. Chcę, żeby widzowie traktowali to jak film, a nie osobistą historię.

– W tym wszystkim jest uniwersalna historia o radzeniu sobie z przeciwnościami losu. W Polsce jest jedynie niecałe 20 przypadków tej choroby, podkreślił w Radiu Gdańsk Tomasz Śliwiński. Więcej przeczytasz >>> TUTAJ.

https://www.youtube.com/watch?v=6lZZ_J13n2U

Film dokumentalny „Joanna” w reżyserii Anety Kopacz opowiada o kobiecie walczącej z chorobą. Joanna smakuje każdą chwilę. Swojemu synkowi obiecała, że zrobi wszystko, aby być z nim jak najdłużej. Dla Jasia prowadzi blog, w którym opisuje ich codzienność – prosto i trafnie. Film ukazuje fragmenty z życia Joanny, jej męża Piotra i synka Jasia.

W kategorii dokumentalny film krótkometrażowy nominacje uzyskały także: „The Reaper (La Parka)” Gabriela Serra Arguello, „White Earth” J. Christiana Jensena i „Crisis Hotline: Veterans Press 1” Ellen Goosenberg i Dany Perry.

Poza czterema nominacjami do Oskara jest jeszcze jeden polski akcent. Szanse na statuetkę w kategorii najlepsze kostiumy ma polska kostiumograf Anna Biedrzycka-Sheppard. Wraz z Jane Clive przygotowała kostiumy do filmu Roberta Stromberga „Czarownica” („Maleficent”), w którym główną rolę zagrała Angelina Jolie.

Najwięcej nominacji – po dziewięć – otrzymały filmy „Bridman” oraz „Grand Hotel Budapest”. Osiem nominacji otrzymał obraz „Imitation Game”, a po sześć „American Sniper” oraz „Boyhood”.

Głosowanie członków Amerykańskiej Akademii Filmowej potrwa do 17 lutego. Uroczysta gala i ogłoszenie wyników 22 lutego.

iar/marz

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj